Skydda dig själv

Våra tjänster håller en hög säkerhet. Men det är lika viktigt att du själv tänker på säkerheten genom att ta väl hand om dina inloggningsuppgifter. Här har vi samlat fyra tips som gör dig tryggare på nätet. 

1. Meddela oss direkt om något är fel

Om du misstänker att någon har tillgång till ditt BankID måste du genast spärra detta. Meddela utfärdaren av ditt BankID och Landshypotek Bank.

2. Välj ett säkert lösenord

Det är viktigt att välja en pinkod till ditt BankID som andra inte kan ta reda på. Annars finns risken att andra människor tar sig in på Internetbanken i ditt namn. Tänk på att: 

  • Skapa inte en pinkod med personliga datum eller tal.
  • Memorera din pinkod, så slipper du skriva ner den.
  • Ändra din pinkod regelbundet

Tänk på att behandla din pinkod som en värdehandling. Var uppmärksam på personer som kan titta över din axel och då får tillgång till dina personliga uppgifter, precis som då du döljer din bankomatkod vid kontantuttag.

3. Logga ut

Avsluta varje session på Internetbanken med att logga ut och stänga webbläsaren. Har du varit inaktiv under en längre tid kommer du att bli automatiskt utloggad av säkerhetsskäl. Detta för att förhindra att någon annan ska ta din plats vid datorn och då ha tillgång till dina konton. Vill du fortsätta med dina bankärenden på Internetbanken är det bara att logga in på nytt.

4. Undvik bedrägeri och Phishing

För att inte drabbas av bedrägeri är det viktigt att aldrig ge ut dina personliga bankuppgifter - inte ens om det är till någon du känner och litar på. Vi på Landshypotek kommer aldrig att efterfråga och be dig avslöja känsliga uppgifter över mejl. Mottar du ett mejl du tror är falskt är det viktigt att du inte svarar, öppnar bifogade filer eller klickar på länkar. Kontakta istället oss på Landshypotek, eftersom detta är ett internetbedrägeri som kallas "Phishing".

Om Phising

Phishing är en typ av internetbedrägeri där bedragarna försöker lura till sig andra människors personliga uppgifter. Detta inkluderar lösenord, kreditkortsnummer, kontouppgifter eller annan konfidentiell information. Det sker ofta genom falska meddelanden från banker, leverantörer eller andra organisationer där bedragarna uppmuntrar mottagaren att avslöja sin personliga information, som de sedan kan använda för att tjäna sina egna syften. 

Läs mer på Svenska Bankföreningens hemsida om Banksäkerhet