Skydda dig själv

Våra tjänster håller en hög säkerhet. Men det är lika viktigt att du själv tänker på säkerheten genom att ta väl hand om dina inloggningsuppgifter.

 Meddela oss direkt om något är fel

Om du misstänker att någon har tillgång till ditt BankID måste du genast spärra detta, samt meddela utfärdaren av ditt BankID samt Landshypotek Bank.

Välj ett säkert lösenord

Det är viktigt att välja en pinkod till ditt BankID som andra inte kan ta reda på. Annars finns risken att andra människor tar sig in på Internettjänsten i ditt namn. Tänk på att: 

  • Skapa inte en pinkod med personliga datum eller tal.
  • Memorera din pinkod, så slipper du skriva ner den.
  • Ändra din pinkod regelbundet

Tänk på att behandla din pinkod som en värdehandling. Var uppmärksam på personer som kan titta över din axel och då får tillgång till dina personliga uppgifter, precis som då du döljer din bankomatkod vid kontantuttag.

Avsluta varje session på Internettjänsten med att logga ut och stänga webbläsaren.

Automatisk utloggning

Har du varit inaktiv under en längre tid kommer du att bli automatiskt utloggad av säkerhetsskäl. Detta för att förhindra att någon annan ska ta din plats vid datorn och då ha tillgång till dina konton. Vill du fortsätta med dina bankärenden på Internettjänsten är det bara att logga in på nytt.

Undvik bedrägeri och Phishing

För att inte drabbas av bedrägeri är det viktigt att inte ge ut dina personliga bankuppgifter till utomstående. Tänk på att vi på Landshypotek aldrig kommer att efterfråga och be dig avslöja känsliga uppgifter över e-post. Mottar du ett e-postmeddelande du tror är falskt är det viktigt att du inte svarar, öppnar bifogade filer eller trycker på länkar. Kontakta även oss på Landshypotek, eftersom detta är ett internetbedrägeri som kallas "Phishing".

Phishing är en typ av internetbedrägeri där bedragarna försöker lura sig till andra människors personliga uppgifter. Detta inkluderar lösenord, kreditkortsnummer, kontouppgifter och annan konfidentiell information. Det sker ofta genom falska meddelanden från banker, leverantörer eller andra organisationer där bedragarna uppmuntrar mottagaren att avslöja sin personliga information, som de sedan kan använda för att tjäna sina egna syften.

Lämna därför aldrig ut känsliga uppgifter – inte ens om det är till någon du känner och litar på. Det kan ibland vara svårt att säker veta vem man egentligen kommunicerar med. Måste du skicka ett e-post med bankuppgifter är det viktigt att du krypterar meddelandet. Läs mer i hjälpfunktionen i ditt e-postprogram om hur du krypterar e-post. Skydda även datorn med ett lösenord för att förhindra obehörig åtkomst.

Läs mer på Svenska Bankföreningens hemsida om Banksäkerhet.