Ny kreditchef på Landshypotek

Helena Silvander är ny kreditchef på Landshypotek. Helena Silvander har gedigen erfarenhet av kreditgivning, särskilt till jord- och skogsbruket.

- Helena Silvander har en bred erfarenhet både från olika ledande befattningar och från utvecklingsarbete inom banksektorn. Samtidigt har hon god kännedom och förståelse för den vardag som våra kunder möter. Med erfarenheten och branschkännedomen kommer hon att stärka våra möjligheter att utveckla Landshypotek med fortsatt god kreditgivning, säger Kjell Hedman, vd för Landshypotek.

Landshypotek förändras. Från att tidigare varit kreditinstitut med enbart bottenlån har erbjudandet utvecklats. Allt fler produkter och tjänster erbjuds till jord- och skogsbrukare. Ambitionen är att växa på marknaden.

- Det är spännande att komma till ett företag som är avgörande i sin nisch, har en tydlig inriktning och vill växa med fler kunder, produkter och tjänster. Jag vill bidra med mina erfarenheter för att vi ska växa med sektorn och våra kunder, säger Helena Silvander.

Kreditgivningen på Landshypotek kräver god kännedom om marknadsutvecklingen för de gröna näringarna. Helena Silvander är uppvuxen på gård i Halland. Hon är utbildad Agronomekonom och har arbetat inom bankverksamhet i drygt 20 år. Närmast kommer hon från Swedbank och en tjänst som ansvarig för segmentet jord och skog.

Under sina år på Föreningsbanken, Föreningssparbanken och Swedbank har hon arbetat i ledande befattningar inom områden som rört såväl kund, produkt och affärsutveckling, som riskhantering och kreditgivning. Hon har bl.a. varit vd för Swedbank Hypotek, senioranalytiker för portföljstyrning inom kredit och riskområdet, stf chef och produktchef för skog och lantbrukare.

Helena Silvander har tillträtt tjänsten som kreditchef på Landshypotek.