Jenny Andersson och Kjell Nilsson från Graute gård är årets landsbygdsföretagare på Gotland

Landshypotek Bank har utsett Jenny Andersson och Kjell Nilsson från Graute gård i Hejnum till årets landsbygdsföretagare på Gotland. Deras goda ambassadörskap för de gröna näringarna ligger bland annat bakom priset. Ceremoni med prisutdelning ägde rum i gårkväll när Landshypotek Bank höll regionmöte på Suderbys Herrgård i Visby.

Varje år uppmärksammar Landshypotek Bank landsbygdsföretagare på Gotland och delar ut priset i samband med årets regionmöte. I år tilldelas priset till Jenny Andersson och Kjell Nilsson från Graute gård i Hejnum där de driver fårproduktion med förädling av gårdens skinn och köttprodukter med egen gårdsbutik.

Motiveringen till priset lyder: Förädlar gårdens skinn och köttprodukter med försäljning i den egna gårdsbutiken. Driver även Café och har verksamhet med ”öppen gård” i företaget utför man röjning, stängsling av betesmarker. Under 2017 var man även leverantör av råvaror till Nobelmiddagen. Som goda ambassadörer för den gröna näringen är de aktiva i många sammanhang och tillför verksamheten mycket positiva influenser.

– Vi är jätteglada över vinsten. Vi kommer att fortsätta satsa på gården och det är väldigt kul att våra barn nu engagerar sig i familjeföretaget. Fåren är en stor del av livet för oss på Graute, säger Kjell och Jenny om utmärkelsen.

Priset delades ut på årets regionmöte på Gotland som hölls på Suderbys Herrgård i Visby. På mötet fick medlemmarna i Landshypotek Ekonomisk Förening ta del av utvecklingen i den egna medlemsägda banken, Landshypotek Bank.

För mer information kontakta:
Sofie Essayh, Kommunikatör och presskontakt, Landshypotek Bank, 070 2851363