Du når enkelt vår Kundservice via telefon, chatten, e-post, brev eller Facebook. Vi har öppet vardagar 8.00-17.00.
Vill du nå oss lokalt, välj kontor här till höger.
Har du frågor om bolån till hus? Vänligen kontakta oss på numret ovan.
Webbplatsen innehåller funktioner som inte stöds av din webbläsare. Du bör därför uppgradera den till en senare version.
Tack för ditt meddelande!)
Vi använder cookies för att förbättra ditt besök på webbplatsen. Genom att klicka på "Jag accepterar" samtycker du till detta. Läs mer om cookies
Du når enkelt vår Kundservice via telefon, chatten, e-post, brev eller Facebook. Vi har öppet vardagar 8.00-17.00.
Vill du nå oss lokalt, välj kontor här till höger.
Har du frågor om bolån till hus? Vänligen kontakta oss på numret ovan.
Välj ditt kontor i listan här ovanför för att komma rätt.
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Kommunikation via detta formulär med Landshypotek Bank är inte krypterad eller på annat sätt skyddad. Skicka därför inte känsliga uppgifter så som kontonummer eller personnummer. Vi ber dig istället ringa till oss på 0771-44 00 20 med dessa ärenden.
Vi kommer att höra av oss till dig senast nästkommande vardag. Är det ett brådskande ärende ber vi dig att kontakta oss på telefon 0771-44 00 20. Vi har öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00
Logga in på internettjänsten för att hitta årsbesked och avier. Dessa kan du se under Mina dokument/handlingar.
Att räntan kan vara lägre på bolån än på bottenlån till jord och skog har sin förklaring i hur bolån fungerar, alla de krav som ställs på en bolåntagare och vad som är speciellt för lån på en jord- och skogsfastighet. Här kan du läsa mer om skillnaden i räntesättningen och vad den beror på.
Maxgränsen på Sparkonto Företag är 5 miljoner kronor.
Landshypotek Banks sparkonton har inga avgifter.
Ja, det går att namnge sina sparkonton. Klicka på Namnge konto under fliken Inställningar på Internettjänsten.
Observera att detta namn inte visas på årsbesked.
För privatpersoner och enskilda näringsidkare finns inga begränsningar för hur många sparkonton som kan öppnas. För företag gäller ett konto per juridisk person.
I dagsläget är det inte möjligt att öppna sparkonto med medkontohavare.
Du öppnar ditt sparkonto direkt via vår hemsida. Du legitimerar dig först med ditt BankID eller Mobila BankID och kommer därefter guidas igenom en ansökan.
Är du befintlig kund hos Landshypotek Bank loggar du in på Internettjänsten och klickar på Spara i sidomenyn. Du navigeras då vidare till ansökningsprocessen.
Steg i den digitala ansökningsprocessen:
1. Du anger personuppgifter, fyller i e-postadress och mobilnummer samt läser och accepterar villkor.
2. Du besvarar frågor kring syftet med ditt sparande. Landshypotek Bank är enligt lag skyldig att ställa dessa frågor vid öppnande av sparkonton.
3. Du signerar öppnandet av kontot med hjälp av BankID eller Mobilt BankID.
4. Kontot är nu öppnat och du får en bekräftelse via mail och sms. Du kan nu logga in på Landshypoteks Internettjänst och sätta igång med ditt sparande.
Sparkonto Jord och Skog kan öppnas både manuellt och digitalt. Det går idag inte att öppna kontot digitalt för juridiker, exempelvis aktiebolag eller handelsbolag.
Kontot vänder sig till medlemmar.
Om du som enskild näringsidkare och medlem vill öppna ett Sparkonto Jord och Skog digitalt loggar du in i Internettjänsten och väljer Öppna Sparkonto Jord och Skog under fliken Spara i sidomenyn.
I nuläget kan detta sparkonto endast öppnas manuellt. Kontakta Kundservice på telefon
0771-44 00 20 för mer information.
Ja, alla våra sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.
Skyddet innebär att du får ersättning av staten om det institut där du har dina pengar går i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska träda in.
Insättningar till ditt konto görs via överföring direkt till ditt kontonummer i Landshypotek Bank (inte via bankgiro eller plusgiro, inget OCR ska anges). 9390 är clearingnumret och de andra sju siffrorna är ditt personliga kontonummer. Överföringar sker via annan banks internetbank/telefonbank eller besök på bankkontor.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar klockan 8.00-17.00, om du har ytterligare frågor.
Uttag från ditt sparkonto gör du enklast genom en överföring till ett konto i annan bank via Internettjänsten. Klicka på "Överföra" i menyn till vänster, fyll i dina uppgifter och signera överföringen med ditt BankID.
Det går även att göra uttag från sparkonton via en blankett som du fyller i och skickar till oss per post. Landshypotek betalar ut beloppet till det konto du angav som uttagskonto då du öppnade kontot.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Landshypotek Bank har clearingnummer 9390.
Nej, det kan du inte. Vill du föra över pengar till utlandet måste du först föra över dina pengar till annan svensk bank som tillåter detta.
Ja, du kan via Internettjänsten lägga upp en stående överföring från ditt konto hos Landshypotek Bank.
För att lägga till en stående överföring ska du vid på överföringssidan klicka i Jag vill att överföringen ska utföras senare, eller flera gånger. Du får då välja hur ofta överföringen ska upprepas; veckovis, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.
På Internettjänsten kan som mest föra över 250 000 kr per transaktion. Det finns ingen gräns för hur många transaktioner du kan göra per dag, men du kan inte föra över mer än en miljon kronor per rullande sjudagarsperiod.
Överföringar mellan egna konton inom Landshypotek Bank omfattas inte av beloppsbegränsningarna.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Du kommer direkt få ett meddelande på skärmen att det inte finns tillräckligt med pengar på kontot. Överföringen avbryts och du får lägga till den på nytt när du vet att du har täckning.
En överföring mellan konton som du har på Landshypotek Bank görs normalt direkt. Hur länge det dröjer innan en överföring blir tillgänglig för en mottagare med konto i en annan bank beror dels på vilken tid du gör överföringen, dels på processer hos den mottagande banken. Pengar för överföringar som görs dagtid under vardagar finns i regel tillgängliga på konto hos mottagande bank inom några timmar, dock senast närmast följande vardag.
En vardag innebär alla dagar förutom lördag, söndag, midsommarafton, julafton, nyårsafton eller andra allmänna helgdagar.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Nej, i dagsläget går inte detta.
Nej, på grund av banksekretess går inte detta.
Nej, Swish är en tjänst vi inte erbjuder idag.
En överföring mellan konton som du har på Landshypotek Bank görs normalt direkt. Hur länge det dröjer innan en överföring blir tillgänglig för en mottagare med konto i en annan bank beror dels på vilken tid du gör överföringen, dels på processer hos den mottagande banken. Pengar för överföringar som görs dagtid under vardagar finns i regel tillgängliga på konto hos mottagande bank inom några timmar, dock senast närmast följande vardag.
En vardag innebär alla dagar förutom lördag, söndag, midsommarafton, julafton, nyårsafton eller andra allmänna helgdagar.
Aktuella räntesatser publiceras under snabblänken Räntor som du hittar överst på vår hemsida. Du kan även nå information genom att trycka på menyvalet Våra tjänster och sedan Räntor.
Du hittar även din aktuella ränta i kontoinformationen på Internettjänsten.
Räntan betalas ut vid årsskiftet eller när kontot avslutas.
För fysiska personer dras skatten på räntan från kontot i samband med att räntan betalas ut.
För juridiska personer dras ingen skatt automatiskt utan de betalar in skatten till Skatteverket själva.
Om du redan har ett BankID eller Mobilt BankID och vill testa att detta fungerar kan du göra det på BankIDs testsida test.bankid.com
Det finns flera utgivare av BankID och mobilt BankID. Kontakta din transaktionsbank för att få hjälp. Det finns BankID på fil, på kort eller mobilt BankID. Vilka varianter respektive bank utfärdar varierar, läs gärna mer på deras hemsidor.
Ett BankID är en personlig id-handling som du ska förvara säkert. Du ska även se till att hålla din privata pinkod hemlig. Om du misstänker att någon obehörig kan ha kommit åt ditt BankID, eller om du blivit av med ditt BankID, är det viktigt att du omedelbart spärrar ditt BankID hos utfärdande bank samt anmäler detta till Landshypotek Bank.
Bank |
Telefonnummer |
Swedbank |
0771-22 11 22 |
Handelsbanken |
020-41 12 12 |
Nordea |
08-402 57 10 |
Telia |
020-323262 |
Skandiabanken |
020-55 55 00 |
Ikanobanken |
08-695 17 16 |
Danske Bank |
020-79 48 30 |
Länsförsäkringar |
0771-666 555 |
Sparbanken Syd |
0411-82 20 30 |
Sparbanken Öresund |
010-494 70 00 |
Steria |
08-622 45 00 |
Skatteverkets ID-kort |
020-32 32 62
|
Har du ett BankID på fil kan du normalt själv spärra ditt BankID via din internetbank. Om du inte har åtkomst till din internetbank eller har BankID på kort måste du ringa din utgivare för att spärra ditt BankID.
Ett stulet eller borttappat ID-kort skall du polisanmäla. Ring 114 14 eller gör en elektronisk anmälan hos Polisen. Notifiera även Landshypotek Bank.
Nej, Internettjänsten är kostnadsfri.
Landshypotek Ekonomisk Förening har ett eget kapital som bland annat består av medlemmarnas insatser. Ditt insatskapital byggs upp genom att du själv gör insättningar och/eller genom den utdelning du får. Insatskapitalet är bundet och omfattas inte av insättningsgarantin. Det är ett riskkapital med lika förmånsregler som aktier i ett aktiebolag vid en eventuell likvidation.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Utdelningens storlek bestäms årligen av stämman. Landshypotek Bank AB har antagit principen att utdelningen över tid ska motsvara cirka 50 procent av den årliga vinsten i Landshypotek Bank AB. Enskilda år kan dock avvikelse ske.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Minsta insatskapital är 500 kronor. Insatskapitalet byggs sedan på med hjälp av utdelningen tills det uppgår till fyra procent av ditt totala lånebelopp hos Landshypotek Bank AB.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Din utdelning betalas ut så snart som möjligt efter årsstämman i Landshypotek Ekonomisk Förening. Den hålls vanligtvis i slutet av april och pengarna betalas ut i början av maj.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Har du investerat fullt, det vill säga fyra procent av ditt totala lånebelopp, sätts hela utdelningen in på ditt Medlemskonto. På Medlemskontot får du en bra ränta och du kan ta ut pengarna när du vill.
Har du investerat mindre än fyra procent av ditt totala lånebelopp sätts 70 procent av utdelningen tillbaka till ditt Insatskapital och 30 procent på ditt Medlemskonto.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Landshypotek drar ingen skatt på den utdelning som vi betalar ut till dig.
Vi lämnar kontrolluppgifter till Skattemyndigheten i enlighet med vad som gäller för juridisk person. För din enskilda skattehantering rekommenderar vi att du kontaktar din revisor eller annan skatterådgivare.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Nej, ditt Medlemskonto är inte öppet för insättningar, utan används som ett avkastningskonto för din utdelning. Öppna gärna ett sparkonto hos oss om du vill göra insättningar.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Utlåning
• Rörlig ränta (dag för dag) act/360
• Bunden ränta 360/360
Inlåning
• alla konton 360/360
Du blir medlem i Landshypotek Ekonomisk Förening när du tar ett lån hos oss. För att ta ett bottenlån i Landshypotek Bank krävs en jord- eller skogsfastighet som säkerhet.
Läs mer här.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Du kan investera upp till fyra procent av din låneskuld. Information om vilket belopp som gäller just dig hittar du i vår Internettjänst.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
För att investera gör du en överföring till Insatskapitalet.
Läs mer här.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Ett skogskonto är ett konto som används för att sprida ut intäkterna från din skog under flera år och därigenom undvika en hög marginalbeskattning. Vi erbjuder även Skogsskadekonto om din skog har drabbats av skada och du tvingas avverka i förtid.
För att du ska få uppskov med skatten måste pengarna sättas in på Skogskontot senast på inlämningsdagen för din självdeklaration. Insättning gör du via en vanlig kontoöverföring.
Du kan ta ut pengar från ditt skogskonto tidigast fyra månader efter insättning. Överföring från ditt konto kan du göra via vår Internettjänst eller med hjälp av en blankett.
Ja, det är tillåtet att flytta Skogskonton till Landshypotek från en annan bank. Vi sköter flytten från din tidigare bank via en blankett som du fyller i och skickar till oss. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Nej, i dagsläget erbjuder vi endast konton med rörlig ränta. Det innebär att räntan kan ändras över tid, du har ingen bindningstid och fria uttag gäller på ditt konto.
Om du inte tagit ut alla pengar från ditt skogskonto efter 10 år avslutas kontot per automatik och återstående pengar sätts in på ditt sparkonto i Landshypotek Bank.
För att avsluta ett konto ska blanketten Uttag/Avslut Sparkonto fyllas i och skickas in till oss per post. Kryssa i rutan ”Avslut av konto”.
Om du vill öppna ett skogskonto måste du skicka in blanketten Ansökan Skogskonto/Skogsskadekonto till oss per post. Då ditt konto är öppnat får du hem en bekräftelse med kontonummer.
Den 1 augusti 2015 infördes nya krav på oss som bank. Oavsett om du bor i Sverige eller utomlands måste vi ta reda på om något/några av följande alternativ passar in på dig:
• Är du en person i politiskt utsatt ställning (PEP)
• Är du anhörig till en PEP
• Är du medarbetare till en PEP
En person i politiskt utsatt ställning är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller organisation, t ex statschefer, riksdagsledamöter, höga officerare etc. För dig som vill bli kund hos Landshypotek Bank innebär de nya reglerna att vi behöver veta om du är, eller har en nära anhörig eller medarbetare, som är PEP (Politically Exposed Person). Då det gäller företag måste också banken kontrollera om den direkta eller indirekta ägaren är en PEP om innehavet i företaget uppgår till mer än 25 procent eller om personen utövar ett bestämmande inflytande.
Nej, på Sparkonto Trygghet/Trygghet+ finns inget maxbelopp.
Den upplupna räntan på ditt sparkonto kan du hitta i Internettjänsten. När du befinner dig på fliken Konton kan du se ett plustecken till vänster om ditt konto. Om du klickar på plustecknet får du fram ytterligare information om kontot, såsom den upplupna räntan.
Nej, överföring till våra sparkonton via bankgiro/plusgiro är inte möjlig. Insättning görs via en kontoöverföring direkt till ditt konto.
Nej, i dagsläget har vi inte någon mobil applikation, men det går utmärkt att använda en webbläsare i mobiltelefon eller surfplatta. Vår hemsida har en responsiv design vilket innebär att den anpassar sig till den skärm du visar hemsidan på.
För att logga in som juridisk person behöver företaget ha anmält en eller flera personer som behöriga internetanvändare. I Internettjänsten finns det olika flikar och du väljer flik beroende på om du är privatperson, enskild näringsidkare eller företag. Du ser flikarna uppe till höger på skärmen, välj rätt flik för att kunna se rätt engagemang.
Du kan inte själv avsluta ditt sparande till Insatskapitalet. Det avslutas med automatik cirka tre år efter det att du har löst dina lån och i samband med detta sätts pengarna in på ditt Medlemskonto.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.
Vi har i dagsläget inget stöd för öppning av dessa konton digitalt. Om alla dokument finns på plats kan du däremot öppna kontot manuellt.
Att ett konto har en räntetrappa innebär att banken betalar ut olika räntor beroende på hur mycket pengar som finns på kontot. Har du ett Sparkonto Trygghet hos Landshypotek Bank med ett saldo på 100 000 kronor eller mer kommer du att få högre ränta från första kronan.
Även Sparkonto Företag har en räntetrappa, men på detta konto är räntetrappan omvänd, vilket innebär lägre ränta för högre saldon.
Du måste ange mottagarkonto vid manuellt öppnande av konto för att du vid manuella uttag snabbt och enkelt ska kunna föra över pengar från ditt sparkonto hos Landshypotek till annan bank. En underskriven uttagsblankett måste skickas in via post.
Det är nödvändigt att styrka din identitet när du öppnar ett sparkonto. För att öppna ett sparkonto digitalt styrker du din identitet genom att signera med BankID, vilket kräver ett svenskt personnummer.
Vid manuell ansökan identifierar du dig genom att skicka in en vidimerad kopia av din legitimation, till exempel körkort eller pass.
Du måste även besvara ett antal frågor angående syftet med ditt sparande hos Landshypotek enligt
Du kan zooma in skärmen genom att på en PC hålla ner knapparna CTRL och +. På MAC trycker du på Cmd och +.
Vill du sedan zooma ut igen håller du in CTRL och -, respektive Cmd och - för MAC.
Den överskjutande delen klassificeras om till överinsats. Tillsvidare kommer den att berättiga till samma utdelning som ordinarie insats.
Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771-44 00 20, öppet vardagar mellan klockan 8.00-17.00, om du har frågor kring detta.