Hur kan vi hjälpa dig idag?
Här har vi samlat några vanliga frågor, goda tips och enkla guider för dig som är eller vill bli kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på din fråga eller vill diskutera finansieringslösningar för ditt hus eller din lantbruksfastighet med oss. Vi finns här för dig.
Som låntagare inom jord och skog i Landshypotek Bank är du också medlem i Landshypotek Ekonomisk Förening och har en medlemsinsats på minst 500 kronor i föreningen . Det är utifrån den insatsen du som medlem kan ta del av bankens vinst. För att öka din insats (upp till 4 % av ditt totala lånebelopp) gör du en överföring till Insatskapitalet i Internetbanken. Där ser du också vilket belopp du har möjlighet att investera. Tänk på att Insatskapitalet är bundet riskkapital.
Så här gör du:
När du vill öka din insats finns två sätt. Välj det som passar dig bäst.
1. Fastränteplacering, minst 10 000 kronor
En fastränteplacering är en insättning på ett inlåningskonto där pengarna är bundna till en fast ränta, om 3 %. Räntan gäller från startdatum då kontot öppnas, senast den 1 december 2022, och under hela löptiden dvs fram till 27 december 2022.
- Ladda ner blanketten "Ansökan Investera i Landshypotek" (pdf)
- Fyll i dina uppgifter, ange önskat belopp för insättning och signera blanketten.
- Posta blanketten till oss. Du hittar adressen på blanketten.
- När vi mottagit blanketten genomför vi din fastränteplacering. Den 27 december 2022 avslutas fastränteplaceringen varpå hela kapitalet och upplupen ränta automatiskt
förs över till ditt Insatskapital och blir då utdelningsgrundande för 2022.
eller
2. Gör överföring direkt till Insatskapitalet (valfritt belopp upp till 4% av ditt totala lånebelopp)
- Logga in i Internetbanken på landshypotek.se med ditt BankID.
- Välj ”Investera” i menyn. Du ser då ditt insatskapital och ditt utrymme att investera.
- Klicka på knappen ”Investera nu”. Ange valfritt belopp du vill investera från ditt Medlemskonto eller Sparkonto i Landshypotek till ditt Insatskapital. Vill du föra över kapital från ett konto i annan bank? För först över det till ditt Sparkonto i Landshypotek och därifrån till ditt Insatskapital.
- Signera överföringen med ditt BankID. Du har nu ökat din insats med motsvarande belopp på överföringen.
Tänk på! För att insatt belopp ska vara utdelningsgrundade för 2022 måste det finnas tillgängligt på ditt
Insatskapital den 31 december. Gör därför din överföring i god tid före sista bankdagen i december.
Med guiden "Så gör du för att investera" får du steg för steg-guidning för att göra en investering på egen hand.
Se filmen:
Läs mer om möjligheten att öka din insats och investera i Landshypotek
Vi erbjuder:
- bolån till hus (villa eller fritidshus)
- möjlighet att låna upp till 75% av husets värde
- 200 000 kronor som lägsta lånebelopp
Vi erbjuder i dagsläget inte bolån till bostadsrätter, byggnadskreditiv, lånelöften eller handpenningslån.
Vem kan ansöka om bolån?
Hos oss kan du ansöka om bolån till hus (villa eller fritidshus) om du är:
- myndig och folkbokförd i Sverige
- har inkomst i svenska kronor
- har en privatbostad (villa eller ett fritidshus) som säkerhet för lånet
När du skickat in din ansökan om bolån genomför vi en sedvanlig kreditprövning. Har du, eller din medsökande, en betalningsanmärkning kommer vi inte kunna bevilja ansökan.
Hur ansöker jag om bolån?
Du ansöker om bolån direkt här på webbplatsen. Påbörja ansökan genom att logga in med ditt BankID. Sedan fyller du i ansökan, steg för steg, och skickar in den till oss. När du vill flytta ditt bolån till oss behöver samtliga lån på fastigheten flyttas.
Ansök om att flytta ditt bolån till oss
Har du redan ett bolån hos oss och vill ansöka om att utöka ditt lån?
För att utöka ditt befintliga bolån loggar du in med BankID och påbörjar en ny bolåneansökan. I ansökan väljer du "Utökning av befintligt lån".
Om du vill göra en extraamortering kan du skicka ett meddelande till oss i Internetbanken med följande information:
- Det belopp som du vill amortera.
- Önskat datum för amortering.
- Lånenummer på lån som ska amorteras.
- Var pengarna kommer ifrån, exempelvis försäljning, gåva eller lön.
Beskriv detta så utförligt som möjligt. I vissa fall behöver vi kompletterande underlag som kan styrka pengarnas ursprung.
Tänk på att du kan behöva betala ränteskillnadsersättning om du vill extraamortera på ett lån med bunden ränta. Här på Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan du räkna på och få en uppfattning om vad ränteskillnadsersättningen kan komma att bli.
I Internetbanken kan du enkelt öppna ett Sparkonto Trygghet och vara igång med ditt sparande på bara ett par minuter.
Andra sparformer:
Du som är bolånekund binder din ränta direkt i Internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan i menyn.
- Gör ditt val. De lån som är möjliga att binda visas och du kan enkelt göra ditt räntebindningsval.
- Godkänn med BankID. Tänk på att alltid inhämta medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Använder du din mobil när du ska göra ditt val? Håll mobilen vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt lån.
När får jag bekräftelse på den nya räntan?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt på skärmen din individuella ränta och vald bindningstid. Ca 24 timmar efter att du bundit din ränta skickas en bekräftelse på ditt nya val av bindningstid. Dessa dokument skickas digitalt och du hittar dem i Internetbanken under Mina dokument.
Vilken rabatt får jag om jag binder mitt bolån?
Du får alltid den rabatt och ränta som gäller den dagen du binder ditt lån baserat på aktuell belåningsgrad. Se våra aktuella räntor
Hur vet jag vilken ränta jag får när jag binder mitt lån i Internetbanken?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt vilken din individuella ränta blir. Det är den räntan som du godkänner i samband med att du signerar med BankID.
Du som är enskild näringsidkare kan binda räntan på ditt rörliga lån direkt i Internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan under menyn.
- Gör ditt val. De lån som är möjliga att binda visas och du kan enkelt göra ditt räntebindningsval.
- Godkänn med BankID. Tänk på att alltid inhämta medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Om du använder mobiltelefonen när du ska göra ditt val behöver du scrolla åt höger alternativt vända mobiltelefonen vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt lån.
Önskar du guidning? Se filmen:
Hur vet jag vilken ränta jag får när jag binder mitt lån i Internetbanken?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt vilken din individuella ränta blir. Det är den räntan som du godkänner i samband med att du signerar med BankID.
När får jag bekräftelse på den nya räntan?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt på skärmen din individuella ränta och vald bindningstid. Ca 24 timmar efter att du bundit din ränta skickas en bekräftelse på ditt nya val av bindningstid. Dessa dokument skickas digitalt och du hittar dem i Internetbanken under Mina dokument.
För dig med lån till lantbruksfastighet.
För ett bundet lån med villkorsändring
Räntan du får i samband med ditt villkorserbjudande är för närvarande gällande. Den ränta du får fastställs på villkorsändringsdagen. Räntan kan ha förändrats i förhållande till vad som stod i ditt villkorserbjudande om banken har höjt eller sänkt sina räntor under villkorsändringsperioden. Du ser aktuell villkorsändringsdag för dina lån genom att logga in i Internetbanken och välja Lån > Villkorsändring i menyn.
Läs mer om vad du behöver göra vid villkorsändring
När fastställs räntan för ett nytt bottenlån?
Om ett nytt lån ska betalas ut till dig kommer din ränta fastställas på utbetalningsdagen. Det innebär att räntan du får på ditt lån när det betalas ut kan skilja sig mot räntan du ser när du ansöker, då räntan gäller för närvarande.
Vad kan du göra i Internetbanken?
- Skicka meddelande till kundservice
- Se saldon, avier, årsbesked och andra dokument
- Ansöka om att utöka dina lån
- Välja ny bindningstid på dina lån
- Öppna sparkonton och göra överföringar
- Öka din insats i Landshypotek (lantbrukskunder)
Fler tjänster
Behöver du juridisk hjälp, försäkra ditt lantbruk eller ny privatförsäkring? Ta del av våra samarbetspartners kunderbjudanden.
Våra kundansvariga – för dig inom lantbruket
Runt om i hela landet finns våra kundansvariga som arbetar med finansiering av lantbruksfastigheter. När andra kan lite om allt, kan de allt om finansiering av jord och skog, och delar gärna med sig av sin kunskap.
Kund hos oss
Vi är måna om att det ska vara enkelt och tryggt att vara kund hos oss på Landshypotek och förstår att du som inte bara handlar om våra produkter.
Om du inte är nöjd
Om vi eller våra tjänster inte motsvarar dina förväntningar och du känner dig missnöjd vill vi att du kontaktar oss.
Kontakta oss
Har du frågor? Vår Kundservice hjälper dig helgfria vardagar 8.00−17.00.
-
Skicka meddelandeFör personlig service när du är kund hos oss
-
Chatta med ossVår chattbot är tillgänglig för personlig service dygnet runt
-
0771-44 00 20När du har frågor om ditt lån eller sparande
-
kundservice@landshypotek.seVia mejl kan vi av säkerhetsskäl bara svara på generella frågor