Hur kan vi hjälpa dig idag?
Här har vi samlat några vanliga frågor, goda tips och enkla guider för dig som är eller vill bli kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på din fråga eller vill diskutera finansieringslösningar för ditt hus eller din lantbruksfastighet med oss. Vi finns här för dig.
För att sätta in pengar på ditt sparkonto i Landshypotek gör du så här:
- Gör överföringen från banken där du har kontot du vill föra över pengar ifrån.
- Ange Clearingnummer 9390 + ditt personliga kontonummer (7 siffror) som mottagarkonto.
- Ange inget OCR-nummer.
Du hittar ditt kontonummer 9390 + xxxx xxx genom att logga in i Internetbanken. Välj "Konton" i menyn, så ser du kontonumret direkt under kontots namn.
Insättningar kan bara göras från annat konto i Landshypotek eller annan svensk bank.
När en överföring syns på ditt konto beror när på dygnet du gör den. Överföringar från banken innan klockan 14.00 kommer fram samma dag. Överföringar efter kl 14.00 kommer fram nästa bankdag, likaså om du gör överföringen på en lördag eller helgdag kommer pengarna fram nästa bankdag.
Överföringar mellan konton hos Landshypotek överförs direkt.
Vi erbjuder:
- bolån till hus (villa, radhus eller fritidshus)
- möjlighet att låna upp till 75% av husets värde
- 200 000 kronor som lägsta lånebelopp
Vi erbjuder i dagsläget inte bolån till bostadsrätter, byggnadskreditiv, lånelöften, handpenningslån eller överbryggningslån.
Vem kan ansöka om bolån?
Hos oss kan du ansöka om bolån till hus (villa eller fritidshus) om du är:
- myndig och folkbokförd i Sverige
- har inkomst i svenska kronor
- har en privatbostad (villa eller ett fritidshus) som säkerhet för lånet
När du skickat in din ansökan om bolån genomför vi en sedvanlig kreditprövning. Har du, eller din medsökande, en betalningsanmärkning kommer vi inte kunna bevilja ansökan.
Hur ansöker jag om bolån?
Du ansöker om bolån direkt här på webbplatsen. Påbörja ansökan genom att logga in med ditt BankID. Sedan fyller du i ansökan, steg för steg, och skickar in den till oss. När du vill flytta ditt bolån till oss behöver samtliga lån på fastigheten flyttas.
Ansök om att flytta ditt bolån till oss
Har du redan ett bolån hos oss och vill ansöka om att utöka ditt lån?
För att utöka ditt befintliga bolån loggar du in med BankID och påbörjar en ny bolåneansökan. I ansökan väljer du "Utökning av befintligt lån".
Om du vill göra en extraamortering kan du skicka ett meddelande till oss i Internetbanken med följande information:
- Det belopp som du vill amortera.
- Önskat datum för amortering.
- Lånenummer på lån som ska amorteras.
- Meddela om det är någon annan än du/ni som låntagare som kommer betala inbetalningsavin.
- Var pengarna kommer ifrån, exempelvis försäljning, gåva eller lön.
Beskriv detta så utförligt som möjligt. I vissa fall behöver vi kompletterande underlag som kan styrka pengarnas ursprung.
Tänk på att du kan behöva betala ränteskillnadsersättning om du vill extraamortera på ett lån med bunden ränta. Här på Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan du räkna på och få en uppfattning om vad ränteskillnadsersättningen kan komma att bli.
Du som är bolånekund binder din ränta direkt i Internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan i menyn.
- Gör ditt val. De lån som är möjliga att binda visas och du kan enkelt göra ditt räntebindningsval.
- Godkänn med BankID. Tänk på att alltid inhämta medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Använder du din mobil när du ska göra ditt val? Håll mobilen vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt lån.
När får jag bekräftelse på den nya räntan?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt på skärmen din individuella ränta och vald bindningstid. Ca 24 timmar efter att du bundit din ränta skickas en bekräftelse på ditt nya val av bindningstid. Dessa dokument skickas digitalt och du hittar dem i Internetbanken under Mina dokument.
Vilken rabatt får jag om jag binder mitt bolån?
Du får alltid den rabatt och ränta som gäller den dagen du binder ditt lån baserat på aktuell belåningsgrad. Se våra aktuella räntor
Hur vet jag vilken ränta jag får när jag binder mitt lån i Internetbanken?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt vilken din individuella ränta blir. Det är den räntan som du godkänner i samband med att du signerar med BankID.
Du som är enskild näringsidkare kan binda räntan på ditt rörliga lån direkt i Internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan under menyn.
- Gör ditt val. De lån som är möjliga att binda visas och du kan enkelt göra ditt räntebindningsval.
- Godkänn med BankID. Tänk på att alltid inhämta medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Om du använder mobiltelefonen när du ska göra ditt val behöver du scrolla åt höger alternativt vända mobiltelefonen vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt lån.
Önskar du guidning? Se filmen:
Hur vet jag vilken ränta jag får när jag binder mitt lån i Internetbanken?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt vilken din individuella ränta blir. Det är den räntan som du godkänner i samband med att du signerar med BankID.
När får jag bekräftelse på den nya räntan?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt på skärmen din individuella ränta och vald bindningstid. Ca 24 timmar efter att du bundit din ränta skickas en bekräftelse på ditt nya val av bindningstid. Dessa dokument skickas digitalt och du hittar dem i Internetbanken under Mina dokument.
Vad kan du göra i Internetbanken?
- Skicka meddelande till kundservice
- Se saldon, avier, årsbesked och andra dokument
- Ansöka om att utöka dina lån
- Välja ny bindningstid på dina lån
- Öppna sparkonton och göra överföringar
- Öka din insats i Landshypotek (lantbrukskunder)
Fler tjänster
Behöver du juridisk hjälp, försäkra ditt lantbruk eller ny privatförsäkring? Ta del av våra samarbetspartners kunderbjudanden.
Våra kundansvariga – för dig inom lantbruket
Runt om i hela landet finns våra kundansvariga som arbetar med finansiering av lantbruksfastigheter. När andra kan lite om allt, kan de allt om finansiering av jord och skog, och delar gärna med sig av sin kunskap.
Kund hos oss
Vi är måna om att det ska vara enkelt och tryggt att vara kund hos oss på Landshypotek och förstår att du som inte bara handlar om våra produkter.
Om du inte är nöjd
Om vi eller våra tjänster inte motsvarar dina förväntningar och du känner dig missnöjd vill vi att du kontaktar oss.
Kontakta oss
Har du frågor? Vår Kundservice hjälper dig helgfria vardagar 8.00−17.00.
-
Skicka meddelandeFör personlig service när du är kund hos oss
-
Chatta med ossVår chattbot är tillgänglig för personlig service dygnet runt
-
0771-44 00 20När du har frågor om ditt lån eller sparande