Hur kan vi hjälpa dig idag?
Här har vi samlat några vanliga frågor, goda tips och enkla guider för dig som är eller vill bli kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på din fråga eller vill diskutera finansieringslösningar för ditt hus eller din lantbruksfastighet med oss. Vi finns här för dig.
För att sätta in pengar på ditt sparkonto i Landshypotek gör du så här:
- Gör överföringen från banken där du har kontot du vill föra över pengar ifrån.
- Ange Clearingnummer 9390 + ditt personliga kontonummer (7 siffror) som mottagarkonto.
- Ange inget OCR-nummer.
Du hittar ditt kontonummer 9390 + xxxx xxx genom att logga in i Internetbanken. Välj "Konton" i menyn, så ser du kontonumret direkt under kontots namn.
Insättningar kan bara göras från annat konto i Landshypotek eller annan svensk bank.
Ditt årsbesked för 2023 finns nu publicerat i Internetbanken. Du hittar det under Mina dokument > Generella dokument > Årsbesked. Där kan du själv spara ner det till din dator eller skriva ut det om du önskar.
Som juridisk person behöver ni ha en behörighetsadministratör för att nå Internetbanken. Här har vi samlat allt ni behöver veta om det
Vissa, såsom förmyndare och dödsbon, får sina årsbesked på posten i slutet av januari.
I Internetbanken har du alltid fri tillgång till ditt årsbesked. Önskar du en postal kopia på framtida årsbesked (från och med årsbesked för 2024) väljer du det i Internetbanken under Inställningar uppe till höger. För kopia på årsbesked tillkommer en kostnad enligt aktuell prislista. Se prislista
Ja, att betala dina lån via autogiro är ett smidigt sätt. Pengarna dras då automatiskt från det konto du har önskat och sätts in till oss på rätt dag, förutsatt att du har täckning på kontot. Att ha autogiro kostar ingenting och som ny kund anmäler du autogiro i samband med ansökan.
Kom ihåg! Din anmälan om autogiro träder inte i kraft direkt utan behöver behandlas. Detta kan dröja till efter det att du får din nästa avi. Var därför uppmärksam och kontrollera om din nästa avi betalas med autogiro. Det framkommer på avin. Om din anmälan inte har behandlats så betalar du avin manuellt som vanligt.
Såhär gör du:
När du vill ansluta till autogiro eller byta kontot för autogirodragningen finns två sätt. Välj det som passar dig bäst. Tänk på att det inte går att betala med autogiro via ett kontonummer som är kopplat till plusgiro eller bankgiro.
Anslut digitalt och godkänn med BankID
Du kan ansluta din betalning via Bankgirocentralen. Tänk på att kontot som anges ska vara ägt av den som signerar ansökan.
- Öppna Anmälan autogiro hos Bankgirocentralen
- Fyll i uppgifterna
- Godkänn med BankID
Tänk på! Ansluter du autogiro till ett konto i Swedbank där clearingnummer börjar med 8 ska även den femte siffran inkluderas.
Kontakta Kundservice
Om du inte önskar ansluta till autogiro digitalt kan Kundservice hjälpa dig vidare. Kontakta oss genom att skicka ett meddelande i Internetbanken eller i chatten.
När du blir kund hos oss på Landshypotek ställer vi frågor om dina bankaffärer - genom personliga samtal via telefon eller efter inloggning i Internetbanken. Vi ställer också frågor löpande, på samma sätt. Att ställa dessa frågor är ett krav enligt penningtvättslagen och du behöver besvara dem för att komma vidare.
Vi vet att majoriteten av våra kunder är ärliga, men för att upptäcka det fåtal som inte är det behöver vi ställa frågor till alla, utan undantag. När du svarar på våra frågor hjälper du till att förhindra brottslig verksamhet. Tillsammans skapar vi en trygg och säker bank.
Du hittar alltid dina låneavier i Internetbanken. På avin ser du bland annat belopp, förfallodag, OCR-nummer och bankgiro för inbetalningen. För bolån publicerar vi avin i mitten av varje månad och för lån till lantbruksfastigheter publiceras dem i början av mars, juni, september och december (kvartalsvis).
Gör så här för att komma till avin:
- Logga in med ditt BankID i Internetbanken
- Välj Mina dokument. Använder du mobilen? Tryck på pilen till höger om "Mina dokument" för att se nästa steg.
- Välj "Avier".
- Där finns avin.
Vill du spara ner eller skriva ut avin?
- Välj Mina dokument i menyn och klicka vidare till Avier
- Klicka på nedladdningsikonen, pilen, bredvid din avi eller öppna avin och spara som vanligt
Relaterat
När en överföring syns på ditt konto beror när på dygnet du gör den. Överföringar från banken innan klockan 14.00 kommer fram samma dag. Överföringar efter kl 14.00 kommer fram nästa bankdag, likaså om du gör överföringen på en lördag eller helgdag kommer pengarna fram nästa bankdag.
Överföringar mellan konton hos Landshypotek överförs direkt.
Om du vill göra en extraamortering kan du skicka ett meddelande till oss i Internetbanken med följande information:
- Det belopp som du vill amortera.
- Önskat datum för amortering.
- Lånenummer på lån som ska amorteras.
- Meddela om det är någon annan än du/ni som låntagare som kommer betala inbetalningsavin.
- Var pengarna kommer ifrån, exempelvis försäljning, gåva eller lön.
Beskriv detta så utförligt som möjligt. I vissa fall behöver vi kompletterande underlag som kan styrka pengarnas ursprung.
Tänk på att du kan behöva betala ränteskillnadsersättning om du vill extraamortera på ett lån med bunden ränta. Här på Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan du räkna på och få en uppfattning om vad ränteskillnadsersättningen kan komma att bli.
Du som är bolånekund binder din ränta direkt i Internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan i menyn.
- Gör ditt val. De lån som är möjliga att binda visas och du kan enkelt göra ditt räntebindningsval.
- Godkänn med BankID. Tänk på att alltid inhämta medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Använder du din mobil när du ska göra ditt val? Håll mobilen vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt lån.
När får jag bekräftelse på den nya räntan?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt på skärmen din individuella ränta och vald bindningstid. Ca 24 timmar efter att du bundit din ränta skickas en bekräftelse på ditt nya val av bindningstid. Dessa dokument skickas digitalt och du hittar dem i Internetbanken under Mina dokument.
Vilken rabatt får jag om jag binder mitt bolån?
Du får alltid den rabatt och ränta som gäller den dagen du binder ditt lån baserat på aktuell belåningsgrad. Se våra aktuella räntor
Hur vet jag vilken ränta jag får när jag binder mitt lån i Internetbanken?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt vilken din individuella ränta blir. Det är den räntan som du godkänner i samband med att du signerar med BankID.
Du som är enskild näringsidkare kan binda räntan på ditt rörliga lån direkt i Internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan under menyn.
- Gör ditt val. De lån som är möjliga att binda visas och du kan enkelt göra ditt räntebindningsval.
- Godkänn med BankID. Tänk på att alltid inhämta medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Om du använder mobiltelefonen när du ska göra ditt val behöver du scrolla åt höger alternativt vända mobiltelefonen vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt lån.
Önskar du guidning? Se filmen:
Hur vet jag vilken ränta jag får när jag binder mitt lån i Internetbanken?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt vilken din individuella ränta blir. Det är den räntan som du godkänner i samband med att du signerar med BankID.
När får jag bekräftelse på den nya räntan?
När du gör ditt val i Internetbanken ser du direkt på skärmen din individuella ränta och vald bindningstid. Ca 24 timmar efter att du bundit din ränta skickas en bekräftelse på ditt nya val av bindningstid. Dessa dokument skickas digitalt och du hittar dem i Internetbanken under Mina dokument.
Vad kan du göra i Internetbanken?
- Skicka meddelande till kundservice
- Se saldon, avier, årsbesked och andra dokument
- Ansöka om att utöka dina lån
- Välja ny bindningstid på dina lån
- Öppna sparkonton och göra överföringar
- Öka din insats i Landshypotek (lantbrukskunder)
Fler tjänster
Behöver du juridisk hjälp, försäkra ditt lantbruk eller ny privatförsäkring? Ta del av våra samarbetspartners kunderbjudanden.
Våra kundansvariga – för dig inom lantbruket
Runt om i hela landet finns våra kundansvariga som arbetar med finansiering av lantbruksfastigheter. När andra kan lite om allt, kan de allt om finansiering av jord och skog, och delar gärna med sig av sin kunskap.
Kund hos oss
Vi är måna om att det ska vara enkelt och tryggt att vara kund hos oss på Landshypotek och förstår att du som inte bara handlar om våra produkter.
Om du inte är nöjd
Om vi eller våra tjänster inte motsvarar dina förväntningar och du känner dig missnöjd vill vi att du kontaktar oss.
Kontakta oss
Har du frågor? Vi är tillgängliga 8.00-17.00, alla helgfria dagar. Några dagar per år stänger vi tidigare. Se avvikande öppettider
-
Skicka meddelandeFör personlig service när du är kund hos oss.
-
Chatta med ossVår chattbot är tillgänglig dygnet runt.
-
0771-44 00 20När du har frågor om ditt lån eller sparande.