Landshypotek Bank medverkar på möte kring stormskadorna i Roslagen

Efter stormen Alfrida som drabbade Roslagens skogsbrukare hårt bjuder nu LRF tillsammans med andra inom branschen in till ett stormmöte. Syftet med mötet är att ge de tusentals drabbade tips och råd efter stormens härjningar. 500 personer har redan föranmält sig till träffen.

Som jord- och skogsbrukarnas egen bank kommer Landshypotek att vara på plats med förtroendevalda från föreningen och kundansvariga i banken under mötet.

Efter att stormen Alfrida drog in över Roslagen har många skogsbrukare drabbats hårt. Enligt Carl Aschan på LRF Mälardalen är det flera tusen som drabbats i olika omfattning.

– Det är många som har hört av sig kring det här och vi vet att många mår dåligt. Vi tycker det är viktigt att skapa en mötesplats där man kan få hjälp och få veta att man inte är ensam. Av erfarenhet från torkan och andra händelser vet vi att det är viktigt att få mötas och prata av sig, säger Carl Aschan, LRF.

LRF bjuder nu tillsammans med andra i branschen in till ett möte där de drabbade kan ställa frågor och få tips och råd från medlemsorganisationer, skogsbolag, banker, försäkringsbolag och rådgivningsföretag.

– I en stund av kris är det viktigt att kroka arm. Vi inom branschen behöver visa att vi finns och att vi vill hjälpa. Det är en jobbig tid för många. Det kan vara en skogsbruksplan som är satt för flera generationer som nu är förstörd och helt på noll, tillägger Carl.

På plats kommer det finnas stationer där man kan gå runt och ställa sina frågor direkt till olika medlemsorganisationer, försäkringsbolag, skogsbolag och banker. Landshypotek Bank kommer vara med på plats.

Mötet hålls onsdag den 30 januari i Roslagsskolans aula, Norrtälje.