Villakvarter med vita och röda hus

Landshypotek Bank utnämnd till Årets bolånebank 2019

I en färsk rapport från Villaägarna kammar Landshypotek hem förstaplatsen när bästa bolånebanken koras för 2019. Under året hade Landshypotek bäst ränta på många löptider enligt Villaägarna.

I Villaägarnas Bankrapport 2020 mäts och jämförs bankerna utifrån fyra olika faktorer: Rörlig bolåneränta, två års bunden ränta, fem års bunden ränta och tagna marknadsandelar (som i undersökningen används för att följa om banken är populär bland kunderna). Sammantaget landar Landshypotek i topp, följt av Skandiabanken och SEB.

Catharina Åbjörnsson Lindgren

Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

– Det är otroligt glädjande att hamna på förstaplats i en oberoende och så omfattande undersökning. Vi har under året också sett att allt fler kunder uppskattar vårt erbjudande och vår position på marknaden. Liksom Villaägarna tror vi att det är viktigt med ökad konkurrens från mindre aktörer. Vi är några aktörer som nu bryter upp tidigare storbanksoligopol och med det bidrar till att hålla priserna nere på hela marknaden och samtidigt skapar fler valmöjligheter för kunderna, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Och banken kommer fortsätta erbjuda bra bolån under året.

– Vi hade enligt Villaägarna bäst ränta 2019. Vi har en tydlig ambition att fortsätta vara konkurrenskraftiga även under 2020, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren.

Landshypotek Bank erbjuder för närvarande bolåneränta från 1,29% (effektiv ränta). Den räntan gäller lån med bindningstid upp till tre år och en belåningsgrad upp till 60 procent. För att ta del av den bästa räntan måste lånebeloppet vara minst 750 000 kronor.