Kollage över deltagare i tävlingen "Din gård"

Rekordmånga anmälda till tävlingen "Din gård, din möjlighet"

Med tävlingen "Din gård, din möjlighet" riktar Landshypotek Bank strålkastarljuset på Sveriges gårdsentreprenörer och lantbruksföretagare. Nästan 120 gårdar har laddat upp sina bidrag på tävlingssajten och runt 17 000 har redan röstat på sina favoriter. Nu är det mindre än en vecka kvar tills anmälningstiden löper ut.

Landshypotek Bank vill med tävlingen uppmärksamma de gröna näringarna och bidra till att fler får upp ögonen för hur viktiga Sveriges lantbrukare är för allas vår vardag. Hittills har 117 gårdar anmält sig till tävlingen som ger dem en chans att visa upp sin verksamhet samtidigt som de tävlar om 50 000 kr. Alla landets län är representerade och här märks verksamheter hela vägen från mejeri och turridning till hampaodling och gårdsfisk.

– Det sjuder av engagemang och företagsamhet runt om i Sverige, men ofta sätts fokus ensidigt på storstäderna. Vår förhoppning med tävlingen ”Din gård, din möjlighet” är att kunna bredda bilden av företagande och ge gårdar från hela landet en chans att synas, säger Per Lindblad, VD Landshypotek Bank.

Årets upplaga av "Din gård, din möjlighet" påbörjades den 18 mars och sista dagen att vara med och tävla är den 30 april. Under de två år som tävlingen tidigare har hållits (2015 och 2016) tävlade sammanlagt 160 gårdar som tillsammans fick över 20 000 röster. I år ser intresset ut att kunna dubblera siffrorna redan innan slutomröstningen påbörjas, då det i skrivande stund har inkommit hela 117 tävlande gårdar och över 17 000 röster.

Allt om tävlingen "Din gård, din möjlighet" går att hitta på landshypotek.se/dinmojlighet

För mer information, intervjuförfrågningar och bilder, vänligen kontakta: Sofie Essayh, kommunikatör och presskontakt, Landshypotek Bank, 070-285 13 63, sofie.essayh@landshypotek.se

Antal tävlande gårdar per län hittills i tävlingen:

Västra Götaland 14 st

Västerbotten 3 st

Jämtland 2 st

Västmanland 1 st

Antal tävlande inom verksamhetsgren:

Rekreation & turism 23 st

Hästar 23 st