Collage på friggebord och anställda från Dansbandsveckan

Snart bjuder Landshypotek Bank upp till dans

Dansbandsveckan lockar varje sommar nästan 100 000 besökare. Landshypotek Bank är å sin sida engagerade i att stötta företagande och boende utanför landets storstadskärnor. När musiken börjar ljuda i nästa vecka är Landshypotek Bank en stolt partner till den populära festivalen.

I snart 200 år har Landshypotek Bank varit med och stöttat alla de företagare som är verksamma utanför landets få storstäder. Allt med utgångspunkten att hela landet ska leva och ofta med tonvikt på jord- och skogsbruk.

Inte minst idag blir det lätt fokus på storstäderna när det pratas evenemang och företagande. Men det är ett ensidigt och ganska felaktigt sätt att se på vad som driver Sverige framåt. Titta bara på Dansbandsveckan i Malung. Det som några få lade grunden till, har idag blivit en folkrörelse som lockar nästan 100 000 besökare varje år samtidigt som det på lokal nivå skapar arbetstillfällen och bidrar till turistnäring, kommunintäkter och idrottsklubbar.

På samma sätt har Landshypotek Bank vuxit fram från oväntat håll. Där andra banker ägs av ett anonymt fåtal, ägs Landshypotek Bank av 39 000 medlemmar utspridda över hela landet. Istället för att fokusera på kvartalsrapporter, fokuserar Landshypotek på att ge tillbaka till sina medlemmar.

Vid den här tiden förra året innebar det mycket arbete med att hjälpa lantbrukare som börjat få problem på grund av torka och skogsbränder. Chansen är stor att årets besökare i Malung möter någon av de berörda ute på dansgolvet. Och därmed någon av bankens medlemmar. Därför är det logiskt att Landshypotek även officiellt finns på plats under Dansbandsveckan.

– Vi hoppas få chans att möta en massa glada, danssugna och engagerade människor. Det är fantastiskt att bli en del av den rörelse som både veckan och hela Dansbandssverige är. Vi vill möta dansbandspubliken och lära oss mer, men hoppas också att redan under det här första året kunna bidra till att höja festivalupplevelsen för besökarna, säger Tomas Uddin, marknads- och kommunikationschef hos Landshypotek Bank.

Numera erbjuder banken dessutom huslån för hela landet och även där har de valt att fokusera på allt annat än storstadsregionerna. Med en uppmärksammat låg ränta därtill. Under Dansbandsveckan finns Landshypotek Bank på plats. I Grönlandsparken bygger banken ett eget bo med området Buggebo för att möta besökarna och prata hem, bolån och det unika samarbetet med dansbandet Larz-Kristerz.

– Här kommer du att tjuvstarta kvällen genom att dansa loss och få din egen dansfilm. Du kommer också kunna få en unik inblick i vad som är hemma för Larz-Kristerz. Hoppas vi ses där!, avslutar Tomas Uddin.