
Informationskampanjen "Svårlurad" sätter lampan på hur du skyddar dig mot bedrägerier
Antalet bedrägeribrott har vuxit lavinartat de senaste åren och bedrägerivinsterna beräknas idag generera tre gånger mer brottsvinster än narkotikaförsäljningen. Då säkerhet är en grundförutsättning för all bankverksamhet är det något vi på Landshypotek lägger mycket tid och kraft på. Att sprida kunskap om hur ett bedrägeriförsök kan gå till och hur man blir mer svårlurad är en viktig del för att förebygga bedrägerier.
Under hela november uppmärksammas åter igen hur lätt det är att utsättas för ett bedrägeriförsök, att de ofta sker i vardagliga situationer och att alla kan drabbas, gammal som ung.
Den bankgemensamma informationskampanjen, som går under namnet "Svårlurad" och samordnas av Svenska Bankföreningen, syns brett i flera kanaler för att nå ut med tips på hur man kan skydda sig; exempelvis genom att inte ringa upp telefonnummer eller följa uppmaningar, lämna ut koder eller logga in på sitt BankID vid oväntade kontaktförsök via telefon eller sms.
Fler råd och tips för att skydda sig själv och sina anhöriga lyfts även lite extra i Landshypoteks egna kanaler under senhösten.
Så blir du mer svårlurad
Landshypotek uppdaterar löpande säkerheten för att göra vad vi kan för att skydda våra kunder mot bedrägerier. Men det finns också saker du själv kan göra för att försvåra för bedragarna.
- De flesta bedrägerier börjar med en oväntad kontakt från någon som utger sig för att representera ett företag eller en myndighet. Lita inte på uppringaren bara för att den har tillgång till personliga uppgifter om dig och lämna aldrig ut information om dig själv eller vilka banker du är kund hos.
 - Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
 - Logga aldrig in på ditt BankID på någon annans uppmaning.
 - Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.
 - Ladda aldrig ner ett program eller en app på uppmaning av någon annan.
 
Fler tips hittar du på landshypotek.se/svarlurad och svarlurad.se
Har du blivit utsatt för ett bedrägeri?
Har du blivit utsatt för ett bedrägeri som omfattar ditt engagemang i Landshypotek Bank, kontakta oss omgående. Kundservice når du alla helgfria vardagar mellan 08.00-17.00 på telefon 0771-44 00 20. Polisanmäl  också alltid ett bedrägeriförsök.