
Kundernas trygghet och säkerhet är a och o för oss som bank
Med det stora antalet bedrägerier krävs insatser från många håll; både från oss banker och andra samhällsaktörer. På Landshypotek bedrivs ett aktivt säkerhetsarbete där processer och rutiner kontinuerligt ses över och förfinas för att göra det så säkert som möjligt att vara kund i banken. Bland annat är det nu möjligt att lägga in en fördröjning av överföringar till andra banker.
Idag är bedrägeribrott en av den organiserade brottslighetens största inkomstkällor. På Landshypotek Bank är säkerhetsarbetet därför högst prioriterat och uppdateras löpande för att göra vad vi kan för att skydda våra kunder mot bedrägerier.
Att sprida kunskap om hur bedragarna ofta agerar och hur man blir mer svårlurad är en viktig del i det förebyggande arbetet. Här samarbetar Landshypotek Bank bland annat med andra banker i den av Bankföreningen initierade informationskampanjen Svårlurad. Under våren återupptogs den genom inslag och annonsering i såväl tv som offentliga miljöer och på nätet.
Nu införs även funktionen Fördröjd överföring i internetbanken. Det innebär att du som kund kan välja att de pengar du önskar överföra från ditt konto i Landshypotek Bank till en annan bank förs över först efter tre bankdagar. Då har du större möjlighet att hinna stoppa en överföring om du misstänker att du har utsatts för ett bedrägeri.
Här är fler tips på saker du själv kan göra för att försvåra för bedragarna:
- De flesta bedrägerier börjar med en oväntad kontakt från någon som utger sig för att representera ett företag eller en myndighet. Lita inte på uppringaren bara för att den har tillgång till personliga uppgifter om dig och lämna aldrig ut information om dig själv eller vilka banker du är kund hos.
- Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
- Logga aldrig in på ditt BankID på någon annans uppmaning.
- Klicka inte på länkar och QR-koder i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.
- Ladda aldrig ner ett program eller en app på uppmaning av någon annan.
Ytterligare tips hittar du på landshypotek.se/svarlurad och svarlurad.se
Det gör du om du har blivit utsatt för ett bedrägeri
- Har du blivit utsatt för ett bedrägeri som omfattar ditt engagemang i Landshypotek Bank, kontakta oss omgående. Kundservice når du alla helgfria vardagar på telefon 0771-44 00 20.
- Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.