
Nu uppmärksammas hur man kan skydda sig mot bedrägerier igen
Idag är bedrägeribrott en av den organiserade brottslighetens största inkomstkällor. Nu startar en ny omgång av den bankgemensamma informationskampanjen "Svårlurad" för att öka vaksamheten mot att luras av bedragare genom att visa konkreta exempel på hur ett bedrägeri kan gå till och sprida tips hur man kan skydda sig.
Med det stora antalet bedrägerier krävs insatser från många håll; både från oss banker och andra samhällsaktörer. På Landshypotek bedrivs ett aktivt säkerhetsarbete där processer och rutiner kontinuerligt ses över och utvecklas för att göra det så säkert som möjligt att vara kund i banken. Men även hos Landshypotek blir kunder utsatta för bedrägeriförsök.
Att sprida kunskap om hur bedragarna ofta agerar och hur man blir mer svårlurad är en viktig del i det förebyggande arbetet.
Nu inleds en ny, fjärde omgång, av det bankgemensamma initiativet "Svårlurad" – informationskampanjen mot bedrägerier som samordnas via Svenska Bankföreningen. Under en fyraveckorsperiod uppmärksammas denna gång att bedrägeriförsök ofta sker i vardagliga situationer och att alla kan drabbas, gammal som ung.
För att nå fler ålderskategorier kommer Svårluradkampanjen att synas på bland annat TikTok, Instagram och Facebook, i TV4 Play och linjära tv-sändningar, utomhusreklam, tunnelbanan och podcast. I annonsmanéret har budskapet att inte ringa upp telefonnummer eller följa uppmaningar i oväntade sms – som att exempelvis lämna ut koder eller använda BankID – förstärkts. Råd och tips för att skydda sig själv och sina anhöriga kommer även att lyftas lite extra i Landshypoteks bankens olika kanaler under våren.
Så blir du mer svårlurad
Landshypotek uppdaterar löpande säkerheten för att göra vad vi kan för att skydda våra kunder mot bedrägerier. Men det finns också saker du själv kan göra för att försvåra för bedragarna.
- De flesta bedrägerier börjar med en oväntad kontakt från någon som utger sig för att representera ett företag eller en myndighet. Lita inte på uppringaren bara för att den har tillgång till personliga uppgifter om dig och lämna aldrig ut information om dig själv eller vilka banker du är kund hos.
- Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
- Logga aldrig in på ditt BankID på någon annans uppmaning.
- Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.
- Ladda aldrig ner ett program eller en app på uppmaning av någon annan.
Fler tips hittar du på landshypotek.se/svarlurad och svarlurad.se
Har du blivit utsatt för ett bedrägeri?
- Har du blivit utsatt för ett bedrägeri som omfattar ditt engagemang i Landshypotek Bank, kontakta oss omgående. Kundservice når du alla helgfria vardagar på telefon 0771-44 00 20.
- Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.