Berit och Ebbe Vallin prisade som Årets Landsbygdsföretagare på Gotland

Landshypotek har utsett Berit och Ebbe Vallin på Kakuse gård i Väte till Årets Landsbygdsföretagare på Gotland. Duons goda företagande fällde avgörandet.

Varje år uppmärksammar Landshypotek Bank bra landsbygdsföretagare på Gotland.

”Med en god ekonomisk planering har de lyckats driva sitt företag med god lönsamhet i en pressad bransch”, motiverades att priset i år gick till Berit och Ebbe Vallin. Duon driver en gård med helintegrerad grisproduktion med inhyrda slaktstallar. Totalt finns 180 suggor på gården. Att de hyr slaktgrisstallar av en granne som annars skulle stått tomma gör dem särskilt framstående.

- Berit och Ebbe på Kakuse gård är ett inspirerande exempel på en gård som lyckas bra och är lönsamma i en tid då många grisbönder har det svårt, säger Erik Olsson, distriktschef på Gotland.

Priset delades ut på årets Regionmöte på Gotland som hölls i Väskinde bygdegård i går kväll den 17 mars. På mötet fick medlemmarna ta del av utvecklingen i den egen medlemsägda banken, Landshypotek Bank, och inspireras om Gotländska byggnader på gårdar av gästtalare Stefan Haase.