Wiveca Almgren, VD, Magnihill AB

Samarbete är grunden för Magnihills hållbara produktion

Det erfarenhetsdelande forumet som riktar sig till kvinnor, i eller nära de gröna näringarna, har haft sin första träff för året. Den här gången gästades vi av entreprenören Wiveca Almgren. Under sina 30 år som vd och ägare av familjeföretaget Magnihill har verksamheten utvecklats steg för steg. Här produceras idag marknadens bredaste sortiment av frysta ekologiska och KRAV-godkända grönsaker, frukter och bär till industrin, storhushåll och konsumenter.

Gården Magnihill, belägen någon mil utanför Helsingborg, köptes av Wivecas pappa 1957. Då han saknade erfarenhet av att driva ett jordbruk utarrenderas driften, men idéer fanns det gott om hos den då 20-åriga Lennart. Det blev till att gräva där man står och lära sig längs vägen, så han bestämde sig för att börja odla rotfrukter. När hela lagret brann ned förvärvades i stället ett lokalt skaleri. Då kunde varorna förädlas innan det såldes, och intäkterna öka. 1974 byggdes den första frysanläggningen på gården, vilket lade grunden till dagens blomstrande företag som storproducent av djupfrysta produkter från växtriket.

Men historien därefter kunde ha varit en annan. När Magnihills största kund flyttade verksamheten utomlands var framtiden osäker.

  – Pappa sa att nu lägger vi ner eller så får någon annan ta vid, berättar Wiveca. Jag skulle plugga i Lund med målet att så småningom driva ett eget företag. När möjligheten i stället kom att ta över ledarskapet för Magnihill 1992 tog jag den. Då var jag 18 år, men pappa var ju ungefär i samma ålder när han köpte gården så jag tänkte…..kunde han kan jag! Beslutet där och då var så klart stort och lite skrämmande, men jag hade ju fördelen av att ha varit med på ett hörn sedan barnsben.    

”Jag vill stå för en hög kvalitet, från frö till konsument, och var tidigt ute med ekologiskt”

Med entreprenörsandan i blodet såg Wiveca möjligheten att utveckla produktionen genom att börja erbjuda ekologiska grönsaker utan kemiska bekämpningsmedel. Dessutom skulle utbudet breddas, verksamheten kvalitetssäkras och drivas så hållbart som möjligt. Två år senare KRAV-certifierades Magnihill.

  – Många tyckte nog att jag var galen till en början. Efterfrågan på ekologiska växtbaserade produkter var inte så stor på den tiden, men genom att vi levererade dem frysta kunde hållbarhetstiden öka och svinnet minska. Kontakter togs initialt med industrikunder och succesivt ökade försäljningen.

Wiveca sticker inte under stol med att det stundtals har inneburit mycket svett och tandagnissel för att nå dit de är idag. Lika viktigt är det att ha ett bra team omkring sig och en god känsla för vad konsumenterna efterfrågar, samt att våga ta hjälp och testa sig fram.

Nära, äkta och inspirerande

  – Nära, äkta och inspirerande är våra ledord. De genomsyrar allt från arbetskulturen till våra affärsrelationer och vårt löfte till slutkonsumenten. Vi är också måna om att ha en långsiktig och tät relation med våra leverantörer och arbetar kontinuerligt med att skruva på olika delar i företaget och se vad vi kan göra bättre.

Runt sig har hon alla duktiga engagerade medarbetare och sin familj.

  – Att få Magnihill att rulla och utvecklas är ett lagarbete. Vi är måna om att vårda vår personal så att vi både kan attrahera medarbetare med olika kompetenser och behålla dem. Sen har jag även min man Fredrik, som håller koll på siffrorna, och våra nu vuxna döttrar vid min sida. Extern kompetens finns också i ledningsgruppen för att tillföra ytterligare perspektiv och den kunskap vi själva saknar. Pappa bor kvar på gården så även han finns att tillgå som bollplank vid behov.

Idag är 60 procent av den totala försäljningen ekologisk och i artikelregistret finns 450 varor. Verksamheten har också växt med en filial i Danmark och omsättningen stigit rejält – från 6 miljoner årligen, när Wiveca tog över, till dagens 300 miljoner.

Vägvalet Wiveca Almgren gjorde för drygt trettio år sedan har med andra ord visat sig vara mycket lyckosamt. Under hennes ledning och förmågan att ständigt ha örat mot rälsen finns alla möjligheter att hänga med i utvecklingen.

  – Hur framtidens mat ser ut och vad som kommer att krävas för en än mer hållbar produktion av den, utifrån naturens villkor och nya förutsättningar, är såklart viktigt att ha koll på och anpassa oss till. Vem vet, kanske blir det våra döttrar som tar över så småningom som tredje generationen? Spännande är det i varje fall, avslutar Wiveca.

Mer om Magnihill AB

  • Säljer 17 000 ton frysta växtbaserade produkter årligen till industri, storhushåll och butik.
  • Runt 6 000 – 7000 ton rotfrukter, ärtor och broccoli produceras på Magnihill och resten av sortimentet köps in från noggrant utvalda leverantörer i Sverige och utomlands. 
  • Kunderna återfinns framförallt inom industri-, foodservice- och retailsegmentet. 20 procent går på export.
  • Har kapaciteten att lagra 2 000 pallar i bulklager och 4 500 pallar i ett modernt pallställslager.
  • En egen solcellspark säkrar drygt en fjärdedel av den totala energiförsörjningen, vilket motsvarar 1 miljon kWh.
  • Gårdens pelletspanna ersätter behovet av fossila bränslen.
  • Är certifierade enligt Food Safety System Certification (FSSC) 22000, KRAV och EU EKO.
  • Omsättning 325 miljoner 
  • Har 47 anställda

Landshypoteks nätverk för kvinnor

Väkommen att ansluta till nätverket som riktar sig till kvinnor, i eller nära de gröna näringarna. Initiativtagare till och värd för träffarna är Landshypotek tillsammans med LRF Ungdomen. Forumet bygger på kunskapsdelning och en öppen dialog kring olika frågor med syftet att dela erfarenheter och lära av varandra.
Till intressanmälan för att gå med i kvinnonätverket