
Så kan du bli svårlurad!
Bedrägerier där kriminella försöker lura till sig pengar och känslig information från bankkunder blir allt vanligare, samtidigt som bedragarnas metoder ständigt ändras. Så vad kan du göra för att skydda dig själv? Var vaksam och se till att aldrig lämna ut personliga uppgifter vare sig i samtal via telefon eller via meddelanden du fått som SMS eller per mejl. Lägg på luren om samtalet känns obekvämt och svara /klicka inte på oväntade meddelanden. Det är några av de saker du ska tänka på för att bli svårlurad.
Bedrägeribrottslighet har blivit ett växande samhällsproblem och bedragare riktar systematiskt och oftast in sig mot de äldre och mest sårbara i samhället, men alla kan drabbas! Landshypotek står därför, tillsammans med andra banker, bakom initiativet Svårlurad! för att sprida kunskap och ge tips och råd om hur man kan skydda både sig själv och närstående mot bedrägerier. Nu i höst kommer Svårlurad med en ny informationskampanj i media etc. för att göra oss alla mer svårlurade.
Så kan ett bedrägeri gå till
Bedrägeriförsök kan ske både via telefon, sms och mejl. Telefonbedrägeri är en vanlig form där uppringaren utger sig för att ringa från din bank, polisen, en myndighet eller att vara en närstående. Bedragaren kan försöka stressa dig; till exempel genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet, exempelvis genom att be dig lämna ut svarskoder från säkerhetsdosan, använda din e-legitimation eller signera en swishbetalning. Försök att få möjlighet att fjärrstyra din dator, via tex Anydesk, förekommer också. grundregeln här är att du aldrig ska godkänna fjärrstyrning.
Antalet SMS-bedrägerier ökar också. De kan till exempel handla om att du påstås ha beställt en vara och uppmanas att ringa numret som sms:et hänvisar till.
Så gör banken
Någon av oss på Landshypotek kan ringa dig om du har ett pågående ärende hos oss eller har bett om att bli uppringd. För att kunna hjälpa dig och svara på dina frågor om ditt engagemang ber vi dig då att identifiera dig med BankID. Vi ber dig även att identifiera dig med BankID om du själv har kontaktat oss. Däremot kommer vi på Landshypotek aldrig ringa/sms:a dig utan förekommen anledning och be dig uppge ditt BankID-lösenord eller personliga uppgifter. Om detta händer ska du genast avsluta samtalet alternativt inte svara/klicka på länkar i SMS:meddelandet. Om du upplever ett samtal/meddelande som påstår sig vara från oss obekvämt eller konstigt, lägg på och kontakta vår kundservice.
Tips för att bli svårlurad
-
Lita inte på uppringaren bara för att den kan ha tillgång till personliga uppgifter om dig
-
Lämna inte ut lösenord eller koder till någon utomstående
-
Banken ringer aldrig för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter. Logga därför endast in med BankID om du själv har kontaktat din bank eller har bett om att bli uppringd. Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
-
Svara inte på SMS eller mejl som uppges vara från banken och klicka inte på några länkar om det finns i meddelandet.
- Godkänn aldrig fjärrstyrning av din dator.
- Ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.
-
Öppna inte mejl eller bifogade filer som du inte förväntat dig att få.
Så gör du om du har råkat ut för ett bedrägeri
Spärra ditt BankID
Om du har blivit utsatt för bedrägeri, kontakta din utgivande bank så snart det bara är möjligt för att spärra ditt BankID.
Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök
Ring Polisen på 11414 och gör en anmälan.
Har du blivit utsatt för bedrägeri som omfattar dina sparpengar, lån eller någon annan tjänst du har via Landshypotek Bank?
Kontakta vår kundservice på telefon 0771-44 00 20 eller chatten under vardagar 08.00-17.00. Du kan även skicka oss ett säkert meddelande i internetbanken.