Tillgänglighet för landshypotek.se

Landshypotek står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur landshypotek.se uppfyller tillgänglighetsdirektivet, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss för att vi ska kunna åtgärda dem. 

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information. 

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från landshypotek.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du kontakta oss på följande sätt: 

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, hör av dig till oss på kundservice@landshypotek.se eller 0771-44 00 20 så att vi får veta att problemet finns och kan åtgärda det. 

Tillsyn

Post- och Telestyrelsen (PTS) har ansvaret för tillsyn över lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Du kan anmäla till PTS om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet, om du anser att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt. 

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, på grund av de brister som beskrivs nedan. 

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte fullt tillgängligt. 

Bristande förenlighet med lagkraven på landshypotek.se

  • På de sidor som beskriver våra produkter kan en knapp i menyn inte nås när en användare tabbar genom sidan, vilket leder till följdfel i navigeringen. Länken på knappen kan nås via andra länkar på samma sida.
  • När användaren får svar från chatten är det svårt att med skärmläsare ta till sig samtliga meddelanden, i de fall flera svar postas av chatbotten.
  • Betygsättningen i chatten går att nå via tangentbord, men det är otydligt för användare med skärmläsare vilket betyg som sattes efter att hen har betygsatt.
  • Kalkylerna för att räkna på bolånekostnader är inte fullt tillgänglighetsanpassade eftersom användare med skärmläsare inte får en likvärdig upplevelse. Det är inte tydligt vilket resultat som presenteras och vilken bindningstid kalkylen utgår från.
  • När användaren väljer ett högre maxbelopp än vad som är möjligt att låna skrivs beloppet ner utan att skärmläsaren får någon feedback.

Vår ambition är att åtgärda alla kända tillgänglighetsproblem löpande, senast i december 2025. 

Bristande förenlighet med lagkraven i digitala dokument

Några digitala dokument som inte används frekvent har ännu inte uppdaterats enligt tillgänglighetskravet. Det gäller: 

  • Allmänna villkor bolån, internetbank
  • Information om ränta bolån
  • Villkorserbjudandet svarsblankett
  • Följebrev ändrad kredit
  • Tilläggsavtal skuldebrev
  • Svarsblankett lånevillkor
  • ID-kopia
  • Kreditansökan 
  • Autogiromedgivande 
  • Amorteringsplan 
  • Överhypotek 
  • RSE-bilaga 
  • Medlemsansökan 
  • Räntebindning bolån 
  • Betalplan 

Ovanstående dokument åtgärdas senast den 31 augusti 2025. 

Oskäligt betungande anpassning

Landshypotek åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 7 § lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet för nedanstående innehåll. 

Just nu håller vi på att byta ut våra inloggade sidor, vilket gör att våra äldre versioner av dessa inte kommer att anpassas tekniskt. Dessa innehåller därmed brister som inte kan åtgärdas eftersom de är byggda på äldre teknik. Vi kan åtgärda bristerna i takt med att vi byter ut de gamla tekniska miljöerna mot modernare system. Arbetet beräknas vara klart under 2026. 

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 4 § lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. 

  • Våra sidor för produkter för enskilda näringsidkare och företag (bland annat lantbrukare och gårdsägare) är inte anpassade i detalj då dessa produkter riktar sig till juridiska personer eller enskilda firmor. 
  • Våra sidor för investerarrelationer är inte anpassade i detalj då dessa inte är avsedda för slutkonsumenter. 
  • Äldre och inaktuella pressmeddelanden samt nyheter publicerade innan tillgänglighetskravets inträde är inte tillgänglighetsanpassade. Enstaka bilder kan också sakna alternativtexter. Materialet är främst avsett för andra än slutkonsumenter. 
  • Det finns äldre nyhetsklipp eller instruktionsfilmer med inbränd text. Ett exempel på detta är instruktionsfilmen på investerasidan på webbplatsen, där målgruppen inte är slutkonsument. 

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av landshypotek.se. 

Vi har även tagit hjälp av en tredje part som genomfört automatiska tester, manuella tester och skärmläsartester. Testerna har genomförts av Axess Lab. 
Den senaste bedömningen gjordes den 3 juni 2025. 

Redogörelsen uppdaterades senast den 13 juni 2025.