Lantbrukspanelen: Tufft ekonomiskt läge – lantbrukarna skjuter på investeringar

Jordbrukslandskap frn ovan

Vårens omgång av Lantbrukspanelen vittnar om att lantbruksföretagarna har ett tufft ekonomiskt läge präglat av allt högre kostnader och stor osäkerhet. De hanterar den ekonomiska situationen och osäkerheten genom att effektivisera, skjuta upp investeringar och bygga buffert.

Lantbrukspanelen rymmer svar från över 100 av landets största lantbruksföretagare, som finns i Landshypoteks nätverk och som dagligen står för en stor del av den svenska primärproduktionen, och är avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning. Sammanställningen av svaren ger en temperaturmätare på läget i lantbruket just nu.

Den här omgången med färska svar från Lantbrukspanelen fokuserar framför allt på den ekonomiska situationen och visar:

Tufft läge. En övervägande majoritet, drygt två av tre (nästan av 7 av 10) i lantbrukspanelen, svarar att de upplever ekonomiska situationen som utmanande eller mycket utmanande.

Höga kostnader största utmaningen. Högre räntor och högre inköpspriser framträder tydligt som de största ekonomiska problemen det senaste halvåret. De utmaningarna listas högt av 6 av 10 i panelen och därmed långt över andra utmaningar som exempelvis väder och yttre omständigheter. 7 av 10 anger att de fått nästan tillräckligt betalt, gått plus minus noll eller fått betalt med marginal. Tillskottet har behövts i företagen och inte använts i privatekonomin.

Effektiviserar och skjuter upp investeringar. Varannan i panelen svarar att de hanterar det tuffa ekonomiska läget genom att genomföra effektiviseringar (listas av 5 av 10) och skjuta upp investeringar (listas av drygt 4 av 10). Att skapa en större buffert hamnar på tredje plats (listas av knappt 4 av 10).

Lägsta andelen positiva sedan 2018. Andelen positiva i Lantbrukspanelen har inte varit så låg sedan våren 2018 och är t.o.m. lägre än hösten 2018 då svenska lantbrukare precis genomgått den värsta torkan i mannaminne. Men trots det utmanande läget den här våren 2023 svarar en klar majoritet av panelen (knappt 7 av 10) att de har en fortsatt positiv känsla i rollen som lantbrukare.

– Jag tycker att det här visar att lantbrukarna sedan en tid verkligen tänker på lönsamheten. Det höga kostnadsläget är en stor utmaning som man har att hantera, säger Stefan Malmström, affärschef för jord- och skogsfinansiering på Landshypotek Bank.

Det osäkra ekonomiska läget återspeglas i hur lantbrukarna jobbar för att hantera situationen.

– Upplever man att läget är osäkert och instabilt, ja då sitter man still i båten, man undviker att göra stora kraftiga rörelser. I stället jobbar man kontinuerligt med små förbättringar och effektiviseringar. Det är tydligt att det osäkra läget gjort att det finns en utbredd vilja att skapa reserver. Perioden efter torkan 2018 pratade många om att bygga reserver inom foder. Nu pratar många om att bygga finansiella reserver.

Frågorna till panelen ställdes och besvarades innan torkan framträdde tydligt; det står redan klart att läget kan vara än tuffare för många lantbrukare.

Hela resultatet av senaste Lantbrukspanelen: Bifogas (pdf) och kan läsas via denna länk.

Om Lantbrukspanelen
Data och underlag till den här rapporten har samlats in via enkät och intervjuer genomförda under perioden 17 maj – 7 juni 2023. Enkäten har besvarats av 118 lantbruksföretagare i Sverige som ingår i Landshypotek Banks Lantbrukspanel.
Lantbrukspanelen är en återkommande svarspanel som i stor utsträckning samlar större, drivna och engagerade lantbruksföretagare runt om i landet.

Undersökningen är inte statistiskt säkerställd, men eftersom svar kommer från över 100 större lantbruksföretagare över hela landet ger den en bra bild av känslan i lantbruket och lantbruksföretagandet just nu.

För ytterligare kommentarer och information
Presskontakt, Jonas Feinberg, presskontakt, 070-349 24 10

Landshypotek – trygg finansiering till jord och skog sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 210 medarbetare och verkar över hela landet.