Mathilda Augustsson framför datorn på kontoret

Insättningsgarantin viktig för bankkunders trygghet – här är de vanligaste frågorna till vår kundservice

När omvärlden upplevs som skakig är det extra viktigt att känna att man har en trygg bank. Det märks hos Landshypoteks kundservice där frågor om insättningsgarantin har ökat den senaste tiden. Här går vi igenom de vanligaste frågorna, samt svaren, om insättningsgaranti och sparkonton.

Mathilda Augustsson är en av de som arbetar i Landshypotek Banks kundservice, och hon tar varje dag emot frågor från kunder över hela landet.

– Jag upplever att trygghet har blivit viktigare bland de som hör av sig till oss. När exempelvis kriget bröt ut i Ukraina och när tre banker i USA gick i konkurs förra året, så märkte vi att de som hörde av sig var mer medvetna och måna om att välja en säker och trygg bank.

Många frågor om insättningsgarantin

Många av frågorna som kommer in till kundservice handlar om insättningsgarantin, den garanti som innebär att man får ersättning från staten om den bank, eller det institut, man har sina pengar hos går i konkurs. Landshypotek är en av de banker i Sverige vars konton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

– Min upplevelse är att kunderna är mer medvetna om att garantin finns idag, än vad de varit tidigare. Antalet frågor om insättningsgarantin har absolut ökat bland kunderna, framför allt i samband med bankkrisen i USA. Jag upplever att kunderna har bra koll på vad den innebär, däremot har man specifika frågor man vill ha svar på.

Vilka är de vanligaste frågorna om insättningsgarantin?

–  En av de vanligaste frågorna är om alla våra konton omfattas av insättningsgarantin, svaret på den frågan är ja. En annan väldigt vanlig fråga är om den gäller per konto, eller per kontoinnehavare. Insättningsgarantin gäller per kontoinnehavare, så summan som staten ersätter är alltså 1 050 000 kronor per kund, förklarar Mathilda Andersson.

Stort intresse för sparkonto med ränta

Landshypotek Bank har höjt räntan på sina sparkonton vid flertalet tillfällen senaste året och räntan på sparande för privatpersoner ligger just nu på 3,80 procent. Att Landshypotek varit offensiv med räntehöjningar har lett till att antalet nya sparkunder hos banken har mer än dubblerats i antal. Det återspeglas också i frågorna som kommer in till kundservice.

– Fler har frågor om just sparkontot och de som hör av sig är ofta de som är intresserade av att öppna ett sparkonto, och vill säkerställa att de gör ett tryggt val. Uppmärksamheten kring vårt sparkonto har också lett till att vi blivit kontaktade av nya personer som inte känt till oss tidigare, men som har hört talas om oss och är nyfikna på att veta mer om vad vi gör i stora drag, vad det innebär att vi är en medlemsägd bank och vill veta mer om vårt fokus på lantbruk.

Många frågor om räntan

När det kommer till just sparkonton är det också många som har frågor om hur det går till när räntan betalas ut. När sker utbetalningen? Och hur beräknas räntan ifall man har olika summor stående på sparkontot, under olika tidsperioder?

– Det är många som frågar om det finns något minsta belopp som de behöver spara eller ha på kontot för att kunna få ränta på pengarna, men det gör det inte utan det gäller från första kronan, förklarar Mathilda Augustsson, och fortsätter:

– Sparräntan betalas ut vid årsskiftet, men räntan räknas dag för dag, man får alltså ränta på pengarna för varje dag de står på kontot. Den innestående räntan ligger kvar fram tills årsskiftet och betalas ut oavsett om man har tagit ut sina pengar, eller delar av dem, innan ränteutbetalningen.

Finns i flera kanaler

Landshypotek Banks kundservice svarar på frågor på såväl telefon, som i chatt och andra digitala kanaler.

– Vi märker att många ringer in och ställer kontrollfrågor, exempelvis kring insättningsgarantin, även om de redan läst om det på hemsidan. Framför allt äldre personer uppskattar att kunna guidas och få svar på sina frågor över telefon, och då finns vi här för att ge dem stöttning, och för att hjälpa dem att känna sig trygga.

Måste jag dela upp pengarna mellan olika banker?

Insättningsgarantin innebär att staten ersätter belopp på upp till 1 050 000 kronor, ifall den bank eller det institut man har sina pengar hos går i konkurs. Insättningsgarantin gäller per person och bank. Det räcker alltså inte med att dela upp pengarna mellan olika konton i samma bank, om man har ett större belopp än 1 050 000 kronor. Det går dock bra att dela upp pengarna mellan olika banker som omfattas av garantin.

Vad innebär “fria uttag”?

Med fria uttag innebär att man kan ta ut pengarna från kontot när man vill. Landshypoteks sparkonto Trygghet* har fria uttag, vilket innebär att sparräntan inte påverkas av att man tar ut pengar. En del sparkonton erbjuder en hög ränta, men inte fria uttag. Dubbelkolla att det sparkonto du startar har fria uttag, om du vill ha ett tryggt sparande med hög ränta samtidigt som du har tillgång till dina pengar oavsett när du behöver dem.

*Information om statlig insättningsgaranti. Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Varje kontohavare har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i Landshypotek Bank med ett belopp om högst 1 050 000 kronor. Utöver detta belopp kan kontohavare enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till särskilt angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 miljoner kronor. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in. För mer information se www.insattningsgarantin.se.

Relaterade artiklar

Läs mer Man och kvinna som pratar vid en dator i hemmet

Då är det läge att välja sparkontot istället för börsen

Läs mer
Läs mer Vuxen och två barn syns genom fönster, bakar i kök

Stresstestat din ekonomi?

Läs mer
Läs mer Nysådda plantor sticker upp ur jord

Kontosparande allt populärare med stigande räntor

Läs mer