
Visselblåsning
Rutin för visselblåsning
Att agera etiskt och vidta åtgärder för att förhindra oegentligheter är en viktig del av vår kultur. Landshypotek strävar efter ett transparent företagsklimat och en hög etisk nivå och följer lagen om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden.
Med Landshypoteks visselblåsartjänst kan alla intressenter konfidentiellt rapportera in misstankar om oegentligheter, missförhållanden av allmänintresse eller brott mot bankens uppförandekod. Tjänsten är viktig för att minska risker och upprätthålla förtroendet för verksamheten genom att upptäcka och åtgärda misstänkta oegentligheter i ett tidigt skede.
Vad kan jag rapportera via visselblåsartjänsten?
Visselblåsartjänsten kan användas för att uppmärksamma Landshypotek om allvarliga risker som kan skada individer, banken, samhället eller miljön. Det kan exempelvis handla om ekonomisk brottslighet, brott mot säkerhet och hälsa eller brott mot konsumentskydd.
Hur gör jag en visselblåsning?
Om du misstänker risker eller andra missförhållanden i Landshypotek uppmanas du anonymt eller öppet att rapportera in dem via Landshypoteks visselblåsartjänst WhistleB.
Tjänsten och bankens begränsade krets av visselblåsarmottagare uppfyller de höga säkerhetskrav gällande datasäkerhet och skydd av visselblåsare som krävs av lagen. Alla rapporter behandlas strikt konfidentiellt och med hänsyn tagen till din integritet. Du som visselblåsare riskerar inte att drabbas av repressalier eller negativ särbehandling.
Du rapporterar enkelt och tryggt genom att följa instruktionerna i formuläret när du går vidare i visselblåsartjänsten.
Så skickar du in en visselblåsning:
- Gå till formuläret i visselblåsartjänsten WhistleB
- Du behöver inte ha bevis för din misstanke, men alla meddelanden ska lämnas i god tro. Bara sakliga och nödvändiga uppgifter bör tas med i din redogörelse av en misstänkt risk eller missförhållande.
- När du har skickat in din rapport får du ett personligt ID och lösenord på skärmen. Skriv ner och spara dem säkert. Du behöver uppgifterna för att kunna logga in och läsa eventuella följdfrågor eller svar från Landshypotek som skickas inom sju dagar.
- Du kan även rapportera ärendet till behöriga myndigheter som till exempel Finansinspektionen
Har du klagomål eller synpunkter?
För oss är det viktigt att du är nöjd med vårt bemötande och våra tjänster. Om du känner dig missnöjd eller tycker att något inte har gått rätt till vill vi gärna att du kontaktar oss.
Läs mer om hur Landshypotek hanterar klagomål här