Bli svårlurad!

Bedrägeriförsöken ökar och metoderna förändras i snabb takt. Vi vet att det kan vara svårt att genomskåda en bedragares skickliga metoder när de hör av sig. Därför har vi här samlat tips och information. Så att du blir svårlurad!

Som modern bank lägger vi stor tid och kraft för att säkerställa att du som kund ska känna dig trygg hos oss. Vi arbetar systematiskt, ambitiöst och lägger ned stora resurser på vårt säkerhetsarbete.

Vi uppdaterar löpande säkerheten i våra system för att göra vad vi kan för att skydda våra kunders digitala tillgångar. Men det finns också saker du kan göra, för att bli svårlurad för bedragarna.

Så kan du bli svårlurad

  • Lita inte på uppringaren bara för att den har tillgång till personliga uppgifter om dig.
  • Ladda aldrig ner ett program eller en app på uppmaning av någon annan.
  • Logga aldrig in på ditt BankID på någon annans uppmaning.
  • Läs aldrig av en QR-kod med din mobiltelefon på någon annans uppmaning.
  • Lämna aldrig ut information om dig själv eller vilka banker du är kund hos.
  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.

Så kan ett bedrägeri gå till

Bedrägeriförsök kan ske både via telefon, sms och mejl. Telefonbedrägeri är en vanlig form där uppringaren utger sig för att ringa från din bank, polisen eller en myndighet. Det kan till och med hända att bedragaren påstår sig vara en närstående som är i behov av hjälp. Personen kan försöka stressa dig; till exempel genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet, exempelvis genom att be dig lämna ut svarskoder från säkerhetsdosan, använda ditt BankID eller signera en swishbetalning. Försök att få möjlighet att fjärrstyra din dator, via till exempel Anydesk, förekommer också. 

Antalet sms-bedrägerier ökar också. De kan till exempel handla om att du påstås ha beställt en vara och uppmanas att ringa numret som sms:et hänvisar till.

Så kan sms-bedrägeri gå till

Misstänker du att du råkat ut för ett bedrägeri?

Gör så här:

  • 1.

    Spärra ditt BankID

    Om du har blivit utsatt för bedrägeri, kontakta din utgivande bank så snart det bara är möjligt för att spärra ditt BankID.

    Piktogram
  • 2.

    Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök

    Ring Polisen på 114 14 och gör en anmälan.

    Piktogram
  • 3.

    Kontakta oss

    Har du blivit utsatt för bedrägeri som omfattar dina sparpengar, lån eller någon annan tjänst du har hos oss, kontakta vår kundservice. Du hittar alla kontaktvägar till kundservice här.

    Piktogram

Så gör banken

Någon av oss på Landshypotek kan ringa dig om du har ett pågående ärende hos oss eller har bett om att bli uppringd. För att kunna hjälpa dig och svara på dina frågor om ditt engagemang ber vi dig då att identifiera dig med BankID. Vi ber dig även att identifiera dig med BankID om du själv har kontaktat oss. Däremot kommer vi på Landshypotek aldrig ringa eller sms:a dig utan förekommen anledning och be dig uppge ditt BankID-lösenord eller personliga uppgifter. Om du får ett oväntat samtal eller meddelande från någon som påstår sig vara från Landshypotek som uppmanar till detta, lägg på och kontakta vår kundservice.

Kom ihåg!

  • Ingen bank ringer upp dig för att be dig logga in på BankID eller lämna ut personliga uppgifter, om du inte kontaktat dem först.
  • Ett telefonbolag eller en datasupport har aldrig möjligheten att koppla dig vidare till bankens säkerhetsavdelning.

Mer material

Sveriges banker har tillsammans tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att ge konkreta tips och råd om hur man själv kan skydda sig och sina närstående mot bedrägerier. Här har vi samlat material framtagna i initativet Svårlurad!

Broschyr att dela med anhöriga (pdf)

Broschyr om sms-bedrägerier (pdf)