Pressinbjudan: Landshypotek Bank summerar året för de gröna näringarna

Skogsbild

Makroekonomi, gårdens ekonomi och de gröna näringarnas utveckling står i fokus när Landshypotek bjuder in till ett öppet digitalt stormöte.

Under timmen Höstmöte – online kommer makroekonomer från olika banker att ge sin syn på den ekonomiska utvecklingen. Frågor som märkts i debatten och trender i samhället som påverkar lantbruket kommer likaså att behandlas. Några av Landshypoteks förtroendevalda, som själva är lantbrukare, medverkar också under den digitala sändningen. Programmet innehåller även en särskild diskussion om utvecklingen för gårdarnas ekonomi och de gröna näringarna.

– Trots den utmanande tiden som präglar samhällsekonomin märks en viss positiv känsla i lantbruket. Men underliggande finns också många utmaningar, som handlar om allt från att stärka lönsamheten på gårdarna till bättre grundläggande politiska förutsättningar för att driva lantbruksföretag. Det är den sammanhängande bilden som kopplar samman lantbruksföretagandet och utvecklingen i samhället och för ekonomin som vi gärna vill bidra till att ge på vårt öppna Höstmöte, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Torsdag 26 november kl. 19.00–20.00
landshypotek.se/online

På programmet
Block 1. Makroperspektivet: Så påverkar ekonomin samhället och lantbruket
Diskussion om året som gått samt utvecklingen för 2021. Röster och kommentarer från inbjudna ekonomer, bl.a:

•    Frida Bratt, sparekonom Nordnet
•    Olof Manner, senior rådgivare, analyschef Swedbank
•    Annika Winsth, chefekonom Nordea

Block 2. De gröna näringarnas utveckling
•    Presentation av LRF:s Gröna Index av Jan Lorentzson, analytiker LRF
•    Panelsamtal under ledning av Linda Grimstedt, chefredaktör på Växas tidning Husdjur, med Per Skargren, segmentschef skog och lantbruk Ludvig & Co, Annika Bergman, tf vd Hushållningssällskapet, och Per Lindblad, vd Landshypotek Bank

Block 3. Trender och opinion kring lantbruket: röster från intressenter och kommentarer
Vad är viktigast för lantbruket nu, är politikerna på banan, vad saknas i debatten? Röster och kommentarer från intressenter, bl.a:

•    Terese Bengard, verksamhetschef, Hela Sverige ska leva
•    Tomas Lundmark, professor vid Institutionen för skogens ekologi och skötsel, SLU
•    Åsa Odell, vice ordförande LRF
•    Henrik Sjögren, vd Holmen och ordförande Skogsindustrierna
•    Tomas Uddin, kommunikationschef Landshypotek

Block 4. Året som gått hos Landshypotek Bank
En inblick i året hos Landshypotek, där utdelningsfrågan bl.a. varit högaktuell och prioriterad.

Sammanhållande moderator för hela kvällen är Martin Kihlberg, hållbarhetschef, på Landshypotek. Medverkar från Landshypotek gör förutom Per Lindblad, även Helena Andersson, regionchef inom jord och skog, Lars-Johan Merin, förtroendevald vice ordförande Landshypotek och lantbrukare, samt Per-Olof Hilmér, ordförande Landshypotek och lantbrukare.

Programmet är fortsatt under utveckling och viss förändring kan ske.

Så tar du del av sändningen:
Ta del av sändningen och registrera dig gärna på landshypotek.se/online

Presskontakt:
Jonas Feinberg, pressansvarig Landshypotek Bank, 070-349 24 10