Jordgubbsodlare utsedda till Årets Landsbygdsföretagare Väst

Prisutdelning rets landsbygdsfretagare Vst juni 2021

Sara Wallemyr och Anders Nilsson, jordgubbsodlare utanför Falköping, kammar hem utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare Väst. Prisutdelningen ägde rum under onsdagen mitt i jordgubbslandet i Mularp utanför Falköping.

Landshypotek Ekonomisk Förening region Väst har utsett Anders Nilsson och Sara Wallemyr på Skattegården i Mularp, Falköping, till Årets Landsbygdsföretagare i regionen.

Motivering:

Sara och Anders är unga engagerade lantbruksentreprenörer som har valt att utveckla sitt företag med flera olika grenar. Idag består verksamheten av skog, växtodling, nötköttsproduktion, jordgubbar för självplock och entreprenad för spridning av aska i skogen. Sara och Anders kompletterar varandra väl i det dagliga arbetet och höjer varandras kunskapsnivåer. De har en stor entreprenörsanda med fokus på lönsamhet i sitt lantbruksföretag och utvecklar verksamheten i deras egen takt.

Deras gemensamma engagemang för att utveckla såväl företaget som landsbygden är imponerande och gör dem till ett mycket gott exempel på landsbygdsföretagare i regionen.”

– Det känns som en stor ära att få det här erkännandet. Vi har kämpat mycket med att bygga upp verksamheten och det är jätteroligt att det uppmärksammas. Att vi dessutom är de första som får den här utmärkelsen i regionen känns fantastiskt, säger Sara Wallemyr som tillsammans med sin sambo Anders Nilsson driver företaget Sara och Anders lantbruk.

Prisutdelningen ägde rum med kaffe och tårta mitt i jordgubbslandet. På plats för att överräcka diplom, presentkort till lokal restaurang samt blommor var från Landshypotek Ekonomisk Förening region Väst, vice ordförande Anders Wallskog, styrelseledamot Malin Brättemark samt från bankens kontor i Skara Johan Hernefur-Persson och Maire-Anne Wallentinsson.

Mer om vinnarna av Årets landsbygdsföretagare i region Väst
 Sara Wallemyr och Anders Nilsson driver tillsammans företaget Sara och Anders lantbruk. De kunde ingenting om jordgubbar när de bestämde sig för att starta självplock för några år sedan. Idag kommer besökare från hela Skaraborg för att plocka och köpa deras söta jordgubbar. Jordgubbslandet ligger vackert på Mularpsbergets västsluttning.

Sara och Anders bedriver också lantbruk med växtodling och djurhållning. Sara är utbildad agrotekniker och har tidigare bland annat jobbat med vindkraft; Anders startade sitt första företag redan på gymnasiet.

Mer om priset
Utmärkelsen Årets landsbygdsföretagare syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Bank och regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening region Väst. Utöver äran får pristagarna ett diplom samt presentkort till restaurang i regionen.

Bild bifogas från prisutdelningen: Årets landsbygdsföretagare Väst Anders Nilsson och Sara Wallemyr mottog diplom och blommor från Anders Wallskog, vice ordförande för Landshypotek Ekonomisk Förening region Väst. (Foto: Landshypotek Bank)

Kontakta för mer information

Landshypotek – jord- och skogsbrukarnas bank sedan 1836
Landshypotek Bank grundades 1836 och är till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen, och ägs av dess cirka 37 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening. Landshypotek har drygt 200 medarbetare, över 100 förtroendevalda och verkar över hela landet.