Fjärde generationens potatisodlare är Årets Landsbygdsföretagare

Familjen Pettersson / Röding med anställda på gården Junigård i Kvissleby utanför Sundsvall har utsetts till Årets Landsbygdsföretagare i regionen. På gården har det odlats potatis av hög kvalitet i snart hundra år. Prisutdelningen ägde rum på Landshypoteks regionmöte under onsdagen.

Landshypotek Ekonomisk Förening Region Mitt har utsett familjen Pettersson / Röding med anställda på gården till Årets Landsbygdsföretagare i regionen. Deras verksamhet betyder mycket för den lokala utvecklingen.

Priset delades ut under onsdagen på Landshypoteks regionala föreningsmöte som ägde rum i Docksta utanför Kramfors.

Juryns motivering:

”Årets pristagare är ett familjeföretag som med djupa rötter i generationers erfarenhet, odlarglädje och entreprenörsanda fortsätter gro och utvecklas i sitt engagemang att försörja lokalsamhället med råvaror av högsta kvalitet.”

– Uppskattande och roligt med denna utmärkelse. Känns fantastiskt att få kunna förvalta Junigård och ta del av en hundraårig historia och få bidra till den fortsatta utvecklingen framåt, säger Veronica Röding, verksam på Junigård tillsammans med Ingemar Pettersson och familjen.

Ingemar är fjärde generationens lantbrukare på gården som ligger i Kvisselby utanför Sundsvall.

Mer om årets pristagare

Junigård är en familjegård som gått i arv från far till son i fyra generationer. Gården som genom åren har vuxit till omkring 50 hektar drivs idag av Ingemar Pettersson. Han är första ägare att inte ha några djur på gården då han vill satsa helhjärtat på jordbruket och odlar idag flera sorters potatis samt en del morötter, spannmål och hö.

Mer om priset

Utmärkelsen Årets landsbygdsföretagare syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Ekonomisk Förening Region Mitt och Landshypotek Bank. Utöver äran består priset av ett diplom, presentkort på lokal restaurant med lokala råvaror.

Geografiskt omfattar Landshypoteks region Mitt Jämtlands och Västernorrlands län.

Kontakta för mer information

Landshypotek – trygg finansiering sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 230 medarbetare och verkar över hela landet.