Landshypotek lanserar digital signering för bolån

Villaomrde

Landshypotek kan nu som en av de första bankerna på marknaden erbjuda digital signering för bolån. Bolåneprocessen blir nu enklare och snabbare för kunderna.

Genom att införa digitalt signerade bolån kan banken nu erbjuda en helt digitaliserad resa för bolånekunderna.

– Det här är ett viktigt steg för att göra det enklare för våra kunder. Redan när vi lanserade vårt bolåneerbjudande var kundresan i stort sett digital men med det här senaste steget möjliggör vi en helt digital resa för kunden. Vi kortar tiden från veckor till minuter, efter att kunden fått sin kredit beviljad till att den kan vara utbetald, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Landshypotek är nu en av de första bankerna på marknaden som kan erbjuda digitalt signerade bolån. Med den nya lösningen kan bankens nya kunder signera samtliga sina lånehandlingar digitalt.

– Vi strävar alltid efter en digitalisering som förbättrar och skapar värde för kunden, samtidigt finns vi alltid tillgängliga när man vill ha en personlig kontakt. Med den här digitala pusselbiten på plats blir kundens bolåneresa också mer hållbar eftersom vi slipper pappershantering och fysisk postgång som kräver transporter. Det tog inte lång stund innan vi såg den första kunden signera sitt bolån digitalt vilket var samma dag som vi hade beviljat lånet, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren.

Det är inte första gången som Landshypotek tar digitala kliv i framkant på svensk bankmarknad. En digital milstolpe togs när Landshypotek öppnade för helt digital ansökan för sparkonto redan 2013. Landshypotek var också tidiga med digital bolåneansökan. Banken har med de satsningarna kraftigt växt som bank för bolån och sparande. 2019 var banken dessutom först med att öppna för digitala låneansökningar för jord- och skogsbrukare.

Jämfört med många andra aktörer på bolånemarknaden särskiljer sig Landshypotek. Banken har anor som sträcker sig tillbaka till 1836 och med en värdegrund med rötterna i svenska landsbygden och jord- och skogsbruket. Landshypotek har finansiering via säkerställda obligationer med en sedan lång tid uppbyggd investerarbas. Med snart 200 år av trygg finansiering i ryggen tog Landshypotek 2017 klivit in på den svenska bolånemarknaden där banken sedan dess varit ett uppskattat alternativ för kunder över hela landet.

Landshypotek – trygg finansiering av lantbruk och boende på mindre lantgård

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord, skog och boende på mindre lantgård, men banken växer även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har närmare 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för ytterligare information
Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10, jonas.feinberg@landshypotek.se

Toppbild: Villaområde, Johnér Bildbyrå, fotograf Susanne Walström