Landshypoteks snitträntor i oktober

Bolån med längre bindningstid fortsätter att ha de lägsta snitträntorna hos Landshypotek. Det visar den sammanställning av Landshypotek Banks genomsnittliga bolåneräntor för oktober som nu har publicerats.

Under en längre tid har räntorna på marknaden sammantaget stigit. En annan trend är att räntor med längre bindningstid fortsätter att vara lägre än räntor med kortare bindningstid. Kunder som i oktober tecknade nya, eller villkorsändrade, bolån hos Landshypotek med 3 månaders bindningstid gjorde det i snitt till en ränta på 4,74 % medan bindningstiderna på 3 och 5 år snittade på 4,61 % respektive 4,36 %.

Landshypotek ser fram emot att ökningstakten för bolåneräntorna på marknaden avstannar.

– Det osäkra ekonomiska läget gör det svårt att bedöma vart räntan är på väg och det skapar en avvaktan på marknaden där många blir mindre aktiva. Det är fullt förståeligt samtidigt som det är synd eftersom det i den här tiden är viktigt att jämföra och göra aktiva val, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Många har reagerat på att sparräntorna på marknaden inte har hängt med ökningen som skett generellt med bolåneräntorna. Men Landshypotek har stuckit ut genom att snabbt höja sparräntorna. Med dess senaste sparräntehöjning den 12 september har banken på drygt ett år höjt sparräntorna på dess vanligaste sparkonto med 2,80 procentenheter.

– Vi var snabba på bollen och har höjt våra sparräntor många gånger det senaste året. Vi har fått en fantastisk respons från kunderna. Det är väldigt många där ute som fortfarande har pengarna slumrandes på lågräntekonton, konstaterar Catharina Åbjörnsson Lindgren.

På Landshypoteks mest populära sparkonto är räntan nu 3,75 %. Landshypoteks sparkonton har fria uttag, inga avgifter eller bindningstid och omfattas givetvis av insättningsgarantin*

Se Landshypotek Banks aktuella snitträntor för bolån.

Se Landshypotek Banks aktuella sparräntor för privatpersoner.

Landshypotek – trygg finansiering sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för utlåningen till jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer också snabbt på marknaden för bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för ytterligare information

Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10, jonas.feinberg@landshypotek.se

*Information om statlig insättningsgaranti

Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Varje kontohavare har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i Landshypotek Bank med ett belopp om högst 1 050 000 kronor. Utöver detta belopp kan kontohavare enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till särskilt angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 miljoner kronor.

Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in. För mer information se insattningsgarantin.se.