Mångsidiga mjölkbönder utsedda till Årets Landsbygdsföretagare på Gotland

Mjölkbönderna Anna och Mats Widgren i Bunge kammar hem utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare på Gotland. Prisutdelningen ägde rum under måndagen.

Landshypotek Ekonomisk Förening Region Gotland har utsett Anna och Mats Widgren på gården Mattise i Bunge, till Årets Landsbygdsföretagare i regionen. Deras mångsidiga verksamhet betyder mycket för den lokala utvecklingen.

Mats Widgren tog emot priset som delades ut på Landshypoteks regionala föreningsmöte under måndagen.

Motivering:

”Familjen vid Mattise har alltid många järn i elden. Med en stabil bas i en rationell och välskött mjölkproduktion har företagarna Anna och Mats tagit vara på möjligheterna när de kommit genom åren. Bondestugor i fantastiska lägen är ett exempel, skötsel och bevarande o utveckling av värdefulla naturbetesmarker är ett annat exempel. Det finns ett stort djurintresse hos övriga i familjen vilket gjort att man utnyttjar alla marker på gården på ett bra sätt.”

– Det här är ett mångfacetterat företag som är välförtjänt en fin utmärkelse. Vi ser även ett härligt driv och ledarskap hos Anna och Mats vilket gör att kommande generation ser möjligheter till företagande på norra Gotland, säger Fredrik Smitterberg, ordförande i regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk förening.

– Det här känns överraskande och roligt. Man blir glad av att få uppskattning för det man gör. Här på gården tar vi vara vi på de möjligheter vi har och det är bra att ha en verksamhet som står på flera ben, säger Mats Widgren som tillsammans med sin fru Anna utsetts till Årets landsbygdsföretagare på Gotland.

Mer om vinnarna av Årets Landsbygdsföretagare på Gotland

Gården Mattise har varit i släktens ägo i flera generationer. Mats övertog gården från sina föräldrar 1991. Verksamheten har mjölkproduktion som huvudinriktning i en ladugård med plats för 130 kor. Det finns även ett 20-tal amkor och 65 tackor som ser till att naturbetesmarkerna hålls öppna. Mattise är idag en av få aktiva gårdar i området och arrenderar och brukar 300 hektar åker som tryggar foder till djuren.

Turismen är en värdefull biinkomst och det finns flertalet uthyrningsstugor med bedårande utsikt över havet.

Mer om priset

Utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Bank och regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening region Gotland. Utöver ära, diplom och blommor omfattar priset i år ett presentkort till lokal restaurant.

Utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare på Gotland har delats ut årligen sedan 2012.

Här är tidigare prisade landsbygdsföretagare på ön:

• 2012 Magni och Åsa Gustavsson – ekologisk grönsaksodling
  • 2013 Per och Anna-Lena Andersson – äggproducent
  • 2014 Kristian Gustavsson – mjölkproducent
  • 2015 Berit och Ebbe Wallin, Kakuse Gård – grisproducent
  • 2016 Anna och Garry Mathers – grönsaker (chili)
  • 2017 Kristoffer Olofsson, Bäcks – mjölkproducent
  • 2018 Jenny Andersson och Kjell Nilsson, Graute Gård – fårproducent
  • 2019 Emmy och Henrik Ahlsten, Lilla Kruse – äggproducent
  • 2020 Johan och Stig Hellgren, Skags Gård – grönsaker
  • 2021 Olof Ahlby och Annsofie Järlö Ahlby, Nickarve och Sigsarve – gris och spannmål
  • 2022 Tobias Andersson, Sojdungs Gård & betong AB – nötköttsproduktion

Bild från prisutdelningen av Årets Landsbygdsföretagare 2023 bifogas
Från vänster Elof Nilsson, styrelseledamot Landshypoteks regionförening Gotland. I mitten Mats Widgren som tog emot priset Årets Landsbygdsföretagare. Till höger Ola Eriksson, styrelseledamot regionföreningen Gotland.

Kontakta för mer information

Landshypotek – trygg finansiering sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 230 medarbetare och verkar över hela landet.