Miljoner i utdelning till lantbrukare i Gävle-Dala

6 miljoner kronor föreslås delas ut till Landshypoteks lantbrukskunder i Gävleborg och Dalarna. Förslaget presenterades på Landshypoteks regionmöte som även tog beslut om föreningsstyrelse i regionen.

I veckan samlas lantbrukare från hela landet på Landshypoteks elva regionmöten för att prata om det som är aktuellt i jord- och skogsbrukarnas egen bank och de gröna näringarna, samt besluta om vilka som ska representera medlemmarna på stämman i vår.

Lantbrukarna i föreningens region för Gävleborg och Dalarna samlades under torsdsagen på årets regionmöte.

Miljoner i utdelning

Landshypotek Bank gör ett finansiellt mycket starkt resultat, med god tillväxt. Detta möjliggör ett stort koncernbidrag till föreningen, som ligger till grund för förslaget på en stor utdelning.

6 miljoner kronor föreslås som utdelning till Landshypoteks lantbrukskunder i Gävle-Dala.

Utdelningen motsvarar 9 procent i återbäring för 2022 (att jämföra med 8 % för 2021) på varje medlems ekonomiska insats i föreningen.

– Det är ett välkommet tillskott när kostnaderna för drivmedel, gödsel, foder och andra viktiga insatsvaror stigit kraftigt för många lantbrukare. Det känns verkligen bra att i dessa orostider i samhället äga sin egen bank och få tillbaka på vinsten, säger Aron Westlin, ordförande för Landshypotek Ekonomisk Förening i Gävle-Dala.

Utdelningen fastställs på stämman för hela Landshypotek Ekonomisk Förening som hålls den 20 april.

Val av styrelse

På regionmötet beslutades om den regionala föreningsstyrelsen i enlighet med valberedningens förslag. Aron Westlin, lantbrukare från Valbo, strax utanför Gävle, sitter kvar som ordförande i regionstyrelsen. På gården odlas höstvete, vårvete, havre, råg, höstrybs och åkerbönor och tillsammans med en granngård odlas också potatis, morötter och rödbetor. All odling drivs sedan länge ekologiskt.

Tidigare har Aron bland annat arbetat sju år på SLU med forskning och försök kring jordbearbetning, maskiner samt markpackning. Därefter följde ett år som växtodlingsrådgivare på Hushållningssällskapet och sju år på Länsstyrelsen Gävleborg med växtodlingsrådgivning, klimatanpassning samt klimat- och energifrågor.

– Jag är glad över att få förnyat förtroende från medlemmarna att fortsätta leda föreningsstyrelsens arbete i regionen. Lantbruket är en viktig näring och föreningen är ett viktigt forum för att ta vara på medlemmarnas engagemang, säger Aron Westlin, omvald ordförande för Landshypotek Ekonomisk Förening för Gävle-Dala, som organiserar Landshypoteks föreningsverksamhet i Gävleborg och Dalarna.

Hela styrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening i Gävle-Dala:

• Aron Westlin, Valbo, ordförande (omval)
  • Mats Hägglund (omval), Njutånger
  • Markus Johansson (omval), Mora
  • Marit Ottosson Svensson, Dala-Husby
  • Erika Pershagen, Falun
  • Pär Sahlin, Kilafors

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 230 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för mer information