Mjölkbönder utsedda till Årets Landsbygdsföretagare Väst

Niclas och Lena Stang bland korna p grden

Mjölkbönderna Niclas och Lena Stang kammar hem utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare Väst. Prisutdelningen ägde rum under tisdagen.

Landshypotek Ekonomisk Förening Region Väst har utsett Niclas och Lena Stang på gården Södra Kärr, strax söder om Mellerud, till Årets Landsbygdsföretagare i regionen. De två mjölkbönderna betyder mycket för den lokala utvecklingen.

Motivering:

”Med fötterna på jorden har Niclas och Lena Stang i 15 år expanderat sin gård och mjölkproduktion i lagom takt för att få balans i både verksamheten och livet. De har dessutom bidragit till att utbilda kunnig personal inom lantbruksnäringen genom att driva mjölkproduktion på naturbruksgymnasiet på Nuntorp.”

Mer om vinnarna av Årets landsbygdsföretagare i regionen

Niclas och Lena Stang kan sägas höra till Dalboslättens större mjölkproducenter. Gården Södra Kärr, strax söder om Mellerud i Dalsland, har 230 kor och 300 hektar växtodling. Gården är i stort sett självförsörjande vad gäller grovfoder och spannmål. Verksamheten omfattar även en lagård på Nuntorp med 70 kor.

– Det här känns väldigt roligt. En fin bekräftelse på att vi gör något som är bra. Och det känns så klart extra glädjande när det är något som vi jobbar väldigt mycket med, säger Niclas Stang, som övertog gården från sina föräldrar för drygt 15 år sedan.

Mer om priset
Utmärkelsen Årets Landsbygdsföretagare syftar till att stimulera och uppmärksamma entreprenörskap och företagande inom de gröna näringarna. Priset är instiftat av Landshypotek Bank och regionstyrelsen för Landshypotek Ekonomisk Förening region Väst, som omfattar Västra Götalands län och norra Halland. Utöver ära, diplom och blommor får årets vinnare ett presentkort på Ästad Vingård i Halland.

Bild bifogas
Årets pristagare – Niclas och Lena Stang – flankerade av korna på gården.

Kontakta för mer information

Landshypotek – trygg finansiering sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 230 medarbetare och verkar över hela landet.