S&P bekräftar Landshypotek Banks starka betyg – men ändrar utsikterna till negativa

Ratinginstitutet S&P bekräftar Landshypotek Banks starka ratingbetyg. Bedömningen bygger på den trygga utlåningsverksamheten med fortsatt god resultatförmåga, ytterst stark kreditkvalitet och låga risker över tid. Den starka tillväxten gör dock att Landshypotek med en liten marginal sjunker nedanför den gräns som i institutets globalt schabloniserade modell bedöms som väldigt stark kapitalisering. S&P bedömer också att det kan bli utmanande för banken att emittera tillräcklig mängd nedskrivningsbar skuld. Dessa två faktorer gör att utsikterna går från stabila till negativa i ratinginstitutets modell.

Landshypotek har funnits sedan 1836 och är idag en lågriskbank med minimala kreditförluster över tid och trygghet i utlåningen med säkerheter i jord- och skogsfastigheter.

Banken kommer från ett 2022 som innebar det finansiellt mest framgångsrika året någonsin. Landshypotek växte både utlåningen och inlåningen, vilket gjorde banken starkare och tryggare, med fler kunder att fördela kostnaderna på, en bredare upplåningsmix och en tryggare resultatmotor.

S&P bekräftar med det starka kreditbetyget Landshypotek Banks trygga affärsmodell och fina utveckling.

Ratinginstitutet pekar även på förändringar i bankens kapitalplanering och att den starka utlåningstillväxten lett till en försvagning av kapitalbuffert enligt S&P:s modell. Med tillväxten 2022 har Landshypotek i modellen för riskjusterat kapital (RAC-ratio) sjunkit under de 15 % som S&P sätter värdet för stark kapitalbuffert.

S&P bedömer att det är osäkert om banken kommer att återställa den väldigt starka kapitaliseringen, men anger samtidigt att det är en utmaning som banken förväntas klara:

”Based on our projection that the pace of lending growth will ease and revenues will remain strong in 2023 and 2024, we expect Landshypotek's capitalization will recover to over 15%. We consider this is a very strong capitalization for the bank.”

Institutet bedömer också att det kan vara utmanande för banken att emittera en tillräckligt mängd nedskrivningsbar skuld som måste genomföras innan de fulla kraven införs 1 januari 2024. Dessa två delar ger att utsikterna i S&P:s modell förändras från stabila till negativa.

Landshypotek Bank håller med god marginal mer kapital än vad tillsynsmyndigheterna kräver. Dessutom har Landshypotek fått tillstånd för nya IRK-modeller som nu implementeras och är ytterligare positiva för bankens kapitaltäckning. Med den lägre tillväxttakten i utlåningen som präglat marknaden 2023 krävs inte heller lika stor kapitaltillväxt.

Banken är av resolutionsmyndigheten, Riksgälden, bedömd som en av Sveriges systemviktiga banker och omfattas därför av kraven i krishanteringsdirektivet. Det innebär att banken är skyldiga att emittera nedskrivningsbar skuld av typen senior non-preferred som Riksgälden kan använda som instrument för att återkapitalisera banken vid risk för konkurs. Banken behöver, enligt dagens prognos, emittera 1,3 mdkr av den typen av skuld innan årsskiftet för att uppfylla kravet. Bankens bedömning är att det är fullt genomförbart.

För ytterligare kommentarer och information:

Jonas Feinberg, presskontakt, Landshypotek Bank, 070-349 24 10

Om Landshypotek Bank

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 210 medarbetare och verkar över hela landet.