Svår skördetid för de uppländska lantbruken

Skörden håller nu på att bärgas för lantbruken i Uppland. En torr och inledningsvis kall försommar och sedan extremt stora mängder regn skapar stor osäkerhet för de uppländska lantbrukarna. Det kan skapa ytterligare press på regionens lantbrukare i ett ekonomiskt redan svårt läge.

Skörden är en av årets viktigaste händelser inom lantbruket. I en tid präglad av stor osäkerhet och höga kostnader får den ännu större betydelse, för både lantbruksföretagare och livsmedelsförsörjningen i stort.

– Det är skönt och viktigt att lantbrukarna nu får facit för årets växtsäsong, trots en särskilt utmanade skördeperiod. Kostnaderna har ökat markant i lantbruket och därmed också de ekonomiska riskerna för lantbrukarna. Vi räknar med att lantbrukarna har investerat dubbelt så mycket pengar i årets skörd jämfört med tidigare år. Nu ser vi att skörden på många håll är bärgad. Det är stora lokala avvikelser men sammantaget visar skörden en inte alltför stor negativ avvikelse. Därmed får vi inte en upprepning av det bedrövliga torråret 2018, vilket hade varit väldigt problematiskt för svenskt lantbruk särskilt i detta ekonomiska läge, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

För lantbruken i Uppland har det varit en säsong med mycket ogynnsamt väder.

– Torkan gjorde att grödan led och blev väldigt gles och tunn. Det enda positiva var att det inte var så varmt under perioden som var utan regn, säger Robert Ihrsén, ekologisk lantbrukare norr om Enköping och ledamot i föreningsstyrelsen för Landshypotek i Mälardalen.

Det ostadiga vädret i juli och augusti har också gjort att det varit svårt för lantbrukarna att veta när skörden kan dra i gång och hur besvärligt det kommer bli.

– Framför allt höstvete var moget under den regnigaste perioden. Det stod moget för länge och har tyvärr fått bli foder i stället för kvarnkvalitet. På det ena av mina fält hade höstvetet börjat gro i axen, säger Robert Ihrsén.

Mer om lantbruken i Uppsala län

Cirka en femtedel av länets landareal utgörs av åkermark, vilket är den fjärde största andelen i Sverige (som toppas av Skåne, Gotland och Södermanland). På cirka hälften (51%) av länets åkerareals odlas spannmål, och den vanligaste spannmålsgrödan är höstvete. 2017 arbetade cirka 1 100 personer i länet inom primärproduktionen av livsmedel**, och 2022 fanns här 2 594 jordbruksföretag.

Mer om skördeläget på nationell nivå och i flera regioner: Se bifogad pdf.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har närmare 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för mer information

Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10