Svår skördetid för lantbruken i Örebro

Skörden håller nu på att bärgas för lantbruken i Örebro. En torr och inledningsvis kall försommar och sedan extremt stora mängder regn har gjort att lantbrukarna i Örebro får en lägre skörd än normalt. Det kan skapa ytterligare press på regionens lantbrukare i ett ekonomiskt redan svårt läge.

Skörden är en av årets viktigaste händelser inom lantbruket. I en tid präglad av stor osäkerhet och höga kostnader får den ännu större betydelse, för både lantbruksföretagare och livsmedelsförsörjningen i stort.

– Det är skönt och viktigt att lantbrukarna nu får facit för årets växtsäsong. Kostnaderna har ökat markant i lantbruket och därmed också de ekonomiska riskerna för lantbrukarna. Vi räknar med att lantbrukarna har investerat dubbelt så mycket pengar i årets skörd jämfört med tidigare år, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

För lantbruken i Örebroregionen har det varit en säsong med mycket ogynnsamt väder. Först en lång försommartorka, sedan kraftiga regn i spåren av stormen Hans.

– Vi hade en vår med låga temperaturer och frost i mix med lite nederbörd, vilket ledde till en till sen start av vårbruket. Sedan följde en torr och varm juni och därefter intensiva regn i flera veckor, säger Lars-Johan Merin som är lantbrukare i Fellingsbro.

Det ostadiga vädret i juli och augusti har också gjort att det varit svårt för lantbrukarna att överhuvudtaget åka ut på åkern med skördetröskan.

– Stora arealer med tröskmogna grödor ligger helt enkelt under vatten och kan inte skördas. Kvaliteten är även den bekräftat skadad. Säsongen kan jämföras med situationen som vi hade i början av 00-talet då stora arealer förstördes i Örebro län, säger Lars-Johan Merin som också är föreningsordförande för Landshypotek i Örebro och med ett stort nätverk av lantbrukare i regionen.

– På många håll är det väldigt problematiska förhållanden, men sett över landet är de lokala skillnaderna stora och med de kraftiga insatser som lantbrukare runt om i landet nu gör kommer vi sammantaget inte få en upprepning av det bedrövliga torråret 2018. Det hade varit väldigt problematiskt för svenskt lantbruk särskilt i detta ekonomiska läge, säger Per Lindblad, på Landshypotek Bank.

Mer om lantbruken i Örebroregionen

Cirka 12% av länets landareal utgörs av åkermark. Länet domineras av växtodling. Drygt en tredjedel hade 2016 växtodling (33%), en femtedel (20%) djurhållning och övriga hade småbruk (39%) eller blandat jordbruk. På knappt hälften (48%) av åkerarealen odlades spannmål, och den vanligaste spannmålsgrödan är höstvete. 2017 arbetade cirka 2 100 personer i länet inom primärproduktionen av livsmedel, och 2022 fanns här 2 104 jordbruksföretag.

Mer om skördeläget på nationell nivå och i flera regioner: Se bifogad pdf.

Landshypotek – finansiering av jord- och skogsbruk sedan 1836

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Historiskt lånar kunderna till jord och skog men banken växer nu även inom bolån till hus samt sparande. Landshypotek Bank ägs av dess cirka 35 500 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har närmare 240 medarbetare och verkar över hela landet.

Kontakta för mer information

Dokument och länkar