Internetbanken
Som kund i Landshypotek får du tillgång till Internetbanken här på landshypotek.se. Där kan du bekvämt sköta dina bankärenden när det passar dig. När du loggat in kan du se saldon, transaktioner, föra över pengar och öppna nya sparkonton. Du kan också utöka dina lån och välja ny bindningstid för dina lån.
Privatperson/enskild näringsidkare
Du loggar in i Internetbanken med ditt BankID. Om du inte redan har BankID skaffar du dig det enkelt hos din transaktionsbank. Vid första inloggningen i Internetbanken behöver du godkänna våra allmänna villkor. Efter det kan du enkelt se ditt saldo, dina kontotransaktioner och övriga funktioner i Internetbanken.
Företag
För att få tillgång till Internetbanken som företag behöver behörig firmatecknare och en utsedd behörighetsadministratör ange en behörighetsadministratör. Behörighetsadministratören kan efter att ha loggat in med BankID själv lägga till, ändra behörigheter samt ta bort användare av Internetbanken för företaget. Vid första inloggningen godkänner behörighetsadministratören våra allmänna villkor.
För att göra det gör ni så här:
- Ladda ner blanketten: Anmälan/ändring av Behörighetsadministratör Internettjänst – Företag (juridisk person) (pdf)
- Fyll i, skriv under och posta originalet till oss enligt anvisningarna på blanketten.
- Vi registrerar behörighetsadministratören och denne kan logga in i Internetbanken med sitt BankID.
Som inloggad i Internetbanken kan du sköta dina bankärenden när det passar dig. Du kan bland annat:
- Skicka meddelande till kundservice
- Se saldon, avier, årsbesked och andra dokument
- Utöka lån och välja ny bindningstid
- Öppna sparkonto
Det finns flera utgivare av BankID och mobilt BankID. Kontakta din husbank för att få hjälp. Det finns BankID på fil, på kort eller mobilt BankID. Vilka varianter respektive bank utfärdar varierar, läs gärna mer på deras hemsidor.
En kund som är juridisk person får tillgång till Internetbanken och dess tjänster genom att utse en
behörighetsadministratör. En behörighetsadministratör loggar in med BankID och får tillgång till Landshypoteks Internetbank och kan där bland annat ta del av kundens engagemang, disponera konton och administrera krediter med mera. Det är bara den som är behörighetsadministratör som kan lägga till och ta bort behöriga användare eller begränsa behörig användares tillgång till Internetbanken.
För att anmäla en behörighetsadministratör behöver kunden göra en skriftlig anmälan.
Gör så här:
- Ladda ner denna blankett: Anmälan-Ändring Behörighetsadministratör Internetbanken företag.pdf
- Fyll i blanketten.
- Skriv ut och signera blanketten. Blanketten ska vara underskriven av firmatecknare.
- Skicka blanketten tillsammans med kopia på id-handlingar samt aktuellt registreringsbevis till oss. Du hittar postadressen på blanketten.
Överföringar
I Internetbanken kan du som är privatkund eller enskild näringsidkare föra över pengar till konton inom Landshypotek eller till konton i andra svenska banker. Behörighetsadministrörer för juridiska personer kan alltid själv göra överföringar och kan tilldela eller ta bort möjligheten för företagets övriga internetanvändare att göra överföringar.
Landshypotek Bank har clearingnummer 9390.
- Överföringar från banken innan klockan 14.00 kommer fram samma bankdag.
- Överföringar efter kl 14.00 kommer fram nästa bankdag.
- Gör du överföringar på en lördag eller helgdag kommer pengarna fram nästa bankdag.
- Överföringar mellan konton hos Landshypotek överförs direkt.
För att sätta in pengar på ditt sparkonto i Landshypotek gör du en överföring direkt till ditt sparkonto från din husbank (där du har pengarna du önskar föra över).
Ange clearingnummer 9390 + ditt personliga kontonummer (7 siffror) som mottagarkonto för att genomföra överföringen till sparkontot. Du hittar kontonumret till ditt sparkonto när du loggar in i Internetbanken. Inget OCR-nummer ska anges.
I Internetbanken kan du som mest föra över 500 000 kr per transaktion. Det finns ingen gräns för hur många transaktioner du kan göra per dag, men du kan inte föra över mer än 3 miljoner kronor per rullande sjudagarsperiod.
Överföringar mellan egna konton inom Landshypotek Bank omfattas inte av beloppsbegränsningarna.
Behöver du göra en större överföring än så, kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.
Ja, genom att logga in i Internetbanken kan du lägga upp en stående överföring från ditt konto hos Landshypotek Bank.
För att lägga till en stående överföring ska du vid på överföringssidan klicka i "Jag vill att överföringen ska utföras senare, eller flera gånger". Du får då välja hur ofta överföringen ska upprepas; veckovis, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.
Nej, det kan du inte. Vill du föra över pengar till utlandet måste du först föra över dina pengar till annan svensk bank som tillåter detta.
Tekniska krav
För att kunna använda våra digitala tjänster optimerat behöver du använda någon av nedan webbläsare.
- Senaste versionen av Edge
- Senaste versionen av Firefox
- Senaste versionen av Google Chrome
- Senaste versionen av Safari
Vi gör vårt bästa för att uppdatera Internetbanken och övriga digitala kanaler i takt med webbläsarnas utveckling på marknaden.