Landshypoteks behandling av personuppgifter
För oss på Landshypotek Bank är din personliga integritet viktig. Vi arbetar aktivt med att säkerställa att våra produkter, tjänster och interna processer lever upp till kraven i gällande dataskyddsförordning.
Dina personuppgifter används för att du på ett tryggt och enkelt sätt ska kunna använda våra produkter och tjänster. Du har rätt att veta vilka personuppgifter som vi behandlar om dig och för vilka syften. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter här nedan.
Landshypotek Bank AB (banken) är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter.
Har du frågor gällande hur banken behandlar dina personuppgifter kontakta Kundservice eller bankens Dataskyddsombud dataskyddsombud@landshypotek.se
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som person. Exempel på personuppgifter är personnummer, namn, adress, IP-adress eller fastighetsbeteckning.
Personuppgifter kan inhämtas direkt från dig när vi tecknar avtal om konton eller lån, men också när du kommunicerar med banken, besöker ett av våra kontor eller använder våra tjänster.
Vi behandlar de personuppgifter som till exempel lämnats i samband med ansökan eller administration av avtal. Banken kan även spara din kommunikation som du haft med banken. Namn och adressuppgifter uppdateras löpande via det statliga personadressregistret (SPAR).
Nedan ser du vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar samt exempel på vilka personuppgifter som ingår i dessa kategorier:
- Individuppgifter - namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress, ID-kopia, signatur.
- Kunduppgifter - kundnummer, kontonummer, lånenummer, transaktionsdata, skattehemvist.
- Kredituppgifter - pantbrev, kreditupplysning (UC), fastighetsinformation.
- Försäkringsuppgifter - försäkringsnummer och försäkringsbelopp.
- Uppgifter rörande penningtvätt eller finansiering av terrorism - verklig huvudman, syfte med kredit och konto, information från sanktionslistor, och listor över personer som utgör så kallade politiskt exponerade personer (”PEP”) samt närstående och kända medarbetare till PEP.
- Obeståndsuppgifter - ärendenummer, förfallet belopp.
Dessutom kan även uppgifter behandlas som omfattar andra individer än de som har en affärsförbindelse med banken, såsom gode män, förvaltare, fullmaktshavare, borgensmän och företrädare.
Du har flera rättigheter genom dataskyddsförordningen. Läs mer om dina rättigheter nedan:
- Rätt att få tillgång och information
Du har rätt att få information om vilka av dina personuppgifter som banken behandlar och har även rätt att få ett registerutdrag. I registerutdraget framgår vad dina personuppgifter används till, hur länge de sparas, vilka de har delats med och varifrån de kommer.
Vill du utöva din rätt till tillgång? Ladda ner blanketten
- Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att vi rättar eller kompletterar personuppgifter om dig som är felaktiga eller ofullständiga.
Vill du utöva din rätt till rättelse? Ladda ner blanketten
- Rätt till radering
Du har i vissa fall rätt att begära att dina personuppgifter raderas. I vissa fall har vi inte möjlighet att radera dina uppgifter. Det kan bero på att uppgifterna fortfarande är nödvändiga att behandla för det syfte som de insamlades för. Det kan även bero på att banken på grund av lagkrav är förhindrad att radera personuppgifterna. Du kan läsa mer om de lagkrav som gäller i avsnittet ”Behandling av personuppgifter”. Du har även rätt att invända mot att vi använder dina personuppgifter för vissa syften såsom direktmarknadsföring. Läs vidare om rätten att invända nedan.
Vill du utöva din rätt till radering? Ladda ner blanketten
- Rätt att invända mot behandlingen
Du har rätt att när som helst göra invändningar mot bankens behandling av personuppgifter som grundar sig på bankens berättigade intresse. Banken måste då visa giltigt skäl för att fortsätta behandlingen. - Rätt att invända mot ett automatiserat beslut
Du har rätt att invända mot ett automatiserat beslut som i betydande grad påverkar dig (såsom avslag på digital kreditansökan) och kan vid sådant automatiskt beslutsfattande begära rätt till manuell hantering. Se vidare om automatiserade beslut och profilering nedan.
Vill du utöva din rätt att invända? Ladda ner blanketten
- Rätt till begränsning av behandlingen av personuppgifter
Du kan begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du anser att uppgifterna vi har om dig är felaktiga eller att vår behandling strider mot lag. Du kan också begära att vi inte ska behandla dina personuppgifter under tiden som vi kontrollerar detta.
Vill du utöva din rätt till begränsning? Ladda ner blanketten
- Rätt att flytta dina personuppgifter till annan mottagare (Dataportabilitet)
Under vissa förutsättningar, och om vi behandlar personuppgifter med stöd av avtal eller samtycke, har du rätt att få ut de personuppgifter från oss som du själv har skickat elektroniskt och få dessa överförda direkt till annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt möjligt.
Vill du utöva din rätt till dataportabilitet? Ladda ner blanketten
Din begäran prövas av banken i varje enskilt fall. I vissa fall kan banken inte radera uppgifter, eller begränsa behandlingen. Antingen för att uppgifterna behöver sparas på grund av avtalsförhållandet med dig eller på grund av lag. Uppgifterna kan inte heller raderas om de fortfarande är nödvändiga att behandla för det syfte som de blev insamlade för, eller om bankens intresse av att behandla personuppgifterna väger tyngre än ditt intresse av att få dem raderade. Du har alltid rätt att invända mot att vi använder dina personuppgifter för vissa syften som exempelvis direktmarknadsföring.
Du kan alltid kontakta oss för att begära spärr mot direktmarknadsföring.
Kontakta kundservice. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan. Alla blanketter för utövandet av rättigheter enligt dataskyddsförordningen finner du också under avsnittet "Rätten till dina personuppgifter" högre upp på denna sida.
I de fall du som registrerad vill utöva någon av dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen där vi har delat personuppgiftsansvar, exempelvis med samarbetspartners, är du välkommen att kontakta respektive personuppgiftsansvarigs Dataskyddsombud.
Vill du få mer information om dina rättigheter? Besök Integritetskyddsmyndighetens hemsida
Dina personuppgifter används främst för att uppfylla det avtal vi har, eller är på väg att ingå, med dig som kund samt för att uppfylla de rättsliga förpliktelser vi har som bank. Informationen som banken behandlar används exempelvis för att identifiera dig som kund och därmed skydda dina konton och engagemang i banken. De används också för att främja säkerhet och trygghet i och utanför våra tjänster. Exempelvis genom att undersöka misstänkt aktivitet eller överträdelser såsom penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Utöver detta kan dina personuppgifter användas för metod-, affärs-, och systemutveckling i syfte att förbättra bankens produktutbud gentemot dig som kund, då vi ständigt arbetar för att erbjuda dig så bra produkter som möjligt. Vi kan även behandla dina personuppgifter i marknads- och kundanalyser som utgör underlag för marknadsföring. Personuppgifterna kan, om du inte har begärt direktreklamspärr, användas för att rikta direktreklam och erbjudanden till dig.
Profilering avser automatisk behandling av personuppgifter som används för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig som kund. Exempelvis för att analysera eller förutsäga ekonomisk situation, personliga preferenser och intressen. Profilering används vid automatiserat beslutsfattande.
Marknadsföringscookies används för att spåra användare på och mellan olika webbplatser eller applikationer i syfte att leverera anpassat innehåll, marknadsföring och funktioner. Marknadsföringscookies kan exempelvis användas för identifiera dig på landshypotek.se och sedan visa marknadsföring från oss när du besöker andra webbplatser eller appar. Informationen kan även användas för att skapa anpassade målgrupper för marknadsföring via tredje part (exempelvis Bing, Google, LinkedIn eller Meta). Med hjälp av dessa cookies kan vi anpassa den marknadsföring du ser baserat på de produkter, tjänster eller funktioner som du har visat intresse för på vår webbplats.
Uppgifterna som samlas in på landshypotek.se inkluderar IP-adress och ett unikt ID (en sifferkombination) som används för att känna igen användare mellan webbplatser. Det unika ID:t används för de syften som förklarats ovan. Vi inhämtar alltid ditt samtycke för lagring av cookies som inte är nödvändiga för webbplatsens funktion. Om du inte lämnar samtycke för dessa cookies kommer du inte att erbjudas marknadsföring och information som är anpassad och relevant för dig. Du kan alltid ändra dina val eller återkalla ditt samtycke under Cookiepolicy.
Se rubriken Rätten till dina personuppgifter ovan för mer information om dina rättigheter.
Exempel på profilering:
Annonsverktyget på Metas plattform låter oss skapa målgrupper och distribuera marknadsföring och innehåll baserat på demografiska och geografiska parametrar, tidigare interaktion med innehåll på plattformen samt tidigare interaktion på landshypotek.se. Annonsverktyget på LinkedIns plattform låter oss skapa målgrupper och distribuera marknadsföring baserat på språk, demografiska och geografiska parametrar, titel, arbetsgivare och bransch. Annonsverktygen som tillhandahålls av Google och Microsoft låter oss distribuera marknadsföring baserat på sökningar på respektive sökmotor, tidigare interaktioner med innehåll på YouTube eller andra platser som ingår i nätverken.
Medieplattformar som Google och Meta tillämpar även profilering baserat på information som lämnas av användare vid användning av plattformen. Personuppgifter kan användas av tredje part för egna ändamål i enlighet med tredjeparts integritetsskyddspolicy, se nedan:
Exempel på när profilering används vid automatiserat beslutsfattande är godkännande eller avslag på en kontoansökan via internet, kreditbedömningar, riskhantering, åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, samt vid transaktionsövervakning för att motverka bedrägerier.
Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering, om beslutet i betydande grad påverkar dig. Om du ansöker om lån via vår webbsida och får avslag direkt, kan du begära manuell hantering genom att invända (se blankett vid rubriken 'Rätt att invända mot behandlingen') eller genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskyddsombud@landshypotek.se. Detta innebär att vi manuellt kommer att kontrollera om beslutet är korrekt.
Då banken är personuppgiftsansvarig så fastställer vi och dokumenterar alltid ändamålen och den lagliga grunden för behandling av personuppgifter innan behandlingen påbörjas. Banken tillämpar följande lagliga grunder:
Avtal: Vi behandlar huvudsakligen dina personuppgifter för att dokumentera, verkställa och administrera avtal med dig.
Rättslig förpliktelse: Vi behandlar dina personuppgifter med anledning av att det finns lagar eller regler som ställer krav på att vi gör det.
Berättigat intresse: Vi behandlar dina personuppgifter baserat på berättigat intresse om vi har bedömt att denna behandling är nödvändig för ändamålet med de berättigade intressen som eftersträvas av banken. Detta görs endast om en intresseavvägning motiverar detta.
Samtycke: Vi behandlar dina personuppgifter efter att du aktivt har samtyckt till detta. Innan du lämnar ditt samtycke kommer du att få information om behandlingen. Om vi behandlar dina personuppgifter med den lagliga grunden samtycke så kan du återkalla ditt samtycke.
För att kunna leverera våra tjänster är det ibland nödvändigt att vi delar personuppgifter med andra bolag eller leverantörer som arbetar för vår räkning. Vi ställer samma krav på sekretess och säkerhet på våra samarbetspartners som om vi själva behandlat uppgifterna. Vi säkerställer alltid för att hanteringen av personuppgifterna sker korrekt. Vi kan också dela uppgifter med exempelvis myndigheter, kreditupplysningsinstitut, parter i betalningssystem och när det krävs enligt lag eller rättslig process.
Behandling av personuppgifter kan även ske av Landshypotek Ekonomisk Förening eller av andra företag på uppdrag av banken eller som banken samarbetar med för att det ska gå att utföra våra tjänster. Exempel på sådana företag är Upplysningscentralen (UC), Bankgirocentralen (BGC) och Finansiell ID-teknik (Mobilt BankID). Den rättsliga grunden för behandlingen är bankens fullgörande av avtal eller på grund av bankens berättigade intresse. När vi delar dina personuppgifter säkerställer vi att mottagaren behandlar dem i enlighet med gällande lag.
Kategorier av mottagare som Landshypotek kan dela dina personuppgifter med:
- Leverantörer och underleverantörer: företag som behandlar personuppgifter på uppdrag av Landshypotek, så kallade personuppgiftsbiträden, såsom exempelvis mjukvaruleverantörer.
- En person som genom fullmakt, förordnande eller med annan laglig rätt kan företräda dig gentemot banken.
- Myndigheter. Exempelvis Finansinspektionen, Polisen, Skatteverket mm.
- Samarbetspartners. Exempelvis Avanza och Compricer.
- Om kontakt med oss sker via sociala medieföretag som exempelvis Facebook kan dina personuppgifter samlas in av dessa företag i enlighet med deras personuppgiftspolicys.
Tredjelandsöverföring: Vår målsättning är att alltid behandla dina personuppgifter inom EU/EES. I vissa fall kan vi komma att föra över personuppgifter till länder utanför EU och EES (även kallat tredjeland). Överföring av personuppgifter till tredjeland görs endast när sådan överföring är tillåten genom iakttagande av gällande dataskyddsregler för sådan överföring. När du kommunicerar med oss via Facebook, Instagram och andra sociala kanaler kan det innebära att dina personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES-området. Länder utanför EU/EES har ofta lagstiftning som inte har samma skyddsnivå för dina personuppgifter som dataskyddsförordningen, vilket kan innebära en ökad risk i integritetshänseende, bland annat när det gäller möjligheter för myndigheter i tredje landet att få tillgång till dina personuppgifter och för dina möjligheter att utöva kontroll över personuppgifterna.
Vid överföring av personuppgifter utanför EU/EES vidtar banken legala, tekniska och/eller organisatoriska skyddsåtgärder för att säkerställa hög skyddsnivå.
Exempel på sådana skyddsåtgärder kan vara att säkerställa att landet utanför EU/EES tilldelats adekvat skyddsnivå av EU-kommissionen vilket innebär att personuppgifterna är fortsatt skyddade mot obehörig åtkomst. Du kan läsa mer om vilka länder som har tilldelats adekvat skyddsnivå på EU-kommissionens hemsida. Ytterligare exempel på skyddsåtgärder är att mottagaren av personuppgifter utanför EU/EES ingår EU-kommissionens standardavtalsklausuler.
Läs mer om dessa skyddsåtgärder (extern länk)
För de fall personuppgifter överförs via amerikansk tjänsteleverantör säkerställs att sådan omfattas av ”EU-US Data Privacy Framework” innan överföring sker. Läs mer om detta nedan:
Beslut om adekvat skydd för säkra uppgiftsflöden mellan EU och USA (europa.eu)
Participant Search (dataprivacyframework.gov)
Personuppgifter sparas olika lång tid beroende på det syfte som de insamlats för. Om syftet med behandlingen av dina personuppgifter inte längre är aktuellt, kommer personuppgifterna att raderas enligt tidsfristen för den lagliga grunden.
Exempelvis, när den lagliga grunden är ett avtalsförhållande, sparas personuppgifterna så länge avtalsförhållandet består och därefter i högst 10 år med hänsyn till regler om preskription. Andra tidsfrister kan gälla när personuppgifter sparas för andra syften än på grund av avtalsförhållandet. Sådana tidsfrister kan exempelvis vara när personuppgifter behandlas för att banken ska uppfylla gällande lagstiftning avseende bland annat motverkande av penningtvätt (5 år) eller bokföringsregler (7 år).
I vissa fall kan uppgifterna komma att sparas längre tid på grund av lagstiftning om kapitaltäckning som banken måste uppfylla. Om du inte ingår avtal med banken, sparas normalt personuppgifterna som längst 3 månader, men vissa uppgifter kan komma att sparas längre på grund av exempelvis penningtvättlagstiftningen.
Landshypotek använder cookies för att leverera, underhålla och förbättra våra tjänster. Om du godkänner detta, kommer vi även att anpassa annonser och genomföra associerade analyser. Du kan välja att 'Acceptera alla' för att godkänna cookies eller klicka på 'Välj' för att anpassa vad du vill samtycka till.
Banken är aktiv på flera sociala medier, inklusive Facebook, Instagram och LinkedIn. Om du kontaktar oss via dessa plattformar kommer dina personuppgifter att samlas in och behandlas av både oss och respektive sociala medier i enlighet med deras personuppgiftspolicy. Observera att det du skriver på sociala medier blir synligt för alla besökare. Lämna därför aldrig ut privat information som kontonummer, personnummer eller annan känslig information där. Behöver du komma i kontakt med oss vänligen ring vår kundservice på telefonnummer: 0771-44 00 20.
För att främja en respektfull och konstruktiv dialog på sociala medier kommer vi att ta bort kommentarer som innehåller:
- Personangrepp och kränkande kommentarer
- Marknadsföring och kommersiella budskap
- Hets mot folkgrupp, sexistiskt innehåll eller trakasserier
- Obefogad publicering av upphovsrättsskyddat material
- Grovt språk och svordomar
- Hot, skvaller, lögner eller skräppost
- Uppmaning till brott eller annat som bryter mot svensk lag
Banken och de enskilda sociala medierna har ett gemensamt personuppgiftsansvar, vilket innebär att du som registrerad har rätt att begära ut information från båda parter. Banken ansvarar endast för den behandling som är kopplad till bankens konton på plattformen.
För att säkerställa säkerheten för bankens anställda och kunder genomför banken kamerabevakning som en del av säkerhetsarbetet. Personuppgiftsbehandling vid kamerabevakning utförs med berättigat intresse som laglig grund.
Banken har utsett ett dataskyddsombud som övervakar att banken följer reglerna om skydd av personuppgifter. Dataskyddsombudet ska utföra sitt uppdrag oberoende av banken. Kontaktuppgifter till dataskyddsombudet finner du nedan.
Du kan även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten för frågor om personuppgiftsbehandling eller för att lämna klagomål om du anser att banken behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.
För oss är det viktigt att du vet hur vi använder dina personuppgifter och vilken laglig grund vi har för det. Därför har vi samlat information om personuppgiftsbehandling på en egen sida. Där kan du läsa om syftet med behandlingen, vilka kategorier av personuppgifter som används för respektive syfte samt vilken laglig grund vi har för hanteringen.
Kontaktuppgifter
Landshypotek Bank AB (publ)
Organisationsnummer: 556500-2762
Kundservice
Box 114, 581 02 Linköping
Telefon: 0771-44 00 20
e-post: kundservice@landshypotek.se
Dataskyddsombud
e-post: dataskyddsombud@landshypotek.se