Prästkragar

Bolagsstyrning

Bolagsstyrning

Bolagsstyrningen är ett viktigt stöd i Landshypotek Banks strävan att skapa värde för sina intressenter och för styrelsens effektiva styrning och kontroll av verksamheten.

Landshypotek Banks bolagsstyrning kännetecknas av tydliga strukturer och processer, effektiv styrning och kontroll. En värderingsstyrd medarbetarkultur stärker det egna ansvaret och engagemanget.

Bolagsstyrningsrapporter

Mer om hur arbetet med bolagsstyrning finns att ta del av i Bolagsstyrningsrapporten (pdf) som upprättas årligen.

Bolagsstyrningsrapport 2024

Bolagsstyrningsrapport 2023

Bolagsstyrningsrapport 2022

Bolagsstyrningsrapport 2021

Bolagsstyrningsrapport 2020

Bolagsstyrningsrapport 2019

Bolagsstyrningsrapport 2018

Bolagsstyrningsrapport 2017

Bolagsstyrningsrapport 2016

Bolagsstyrningsrapport 2015

Bolagsstyrningsrapport 2014

Bolagsstyrningsrapport 2013

Relaterade dokument

Bolagsordning

 

Mer om bolagsstyrning i Landshypotek

Här finns kompletterande infomation om ersättningar inom Landshypotek Bank och den mångfaldspolicy som alltid tillämpas när styrelseledamöter tillsätts.  Vid tillsättningar av styrelseledamöter, vd och ledande befattningshavare, samt vid omval av styrelseledamöter, görs även en lämplighetsbedömning.

Fler riktlinjer

Här summeras några andra viktiga riktlinjer; vår Etikpolicy, Hållbarhetspolicy och  Policy för intressekonflikter

Etikpolicy

Etikpolicyn sammanfattar styrelsens ambition kring hur banken ska förhålla sig till etiska frågor. Alla medarbetare utbildas årligen och har ett eget ansvar att känna till och följa bankens etiska regler.

Här är tre punkter som summerar bankens etikpolicy: 

  1. Banken ska i sina relationer till andra följa vad Institutet mot mutor uttalar i Kod  om gåvor, belöningar och andra förmåner i näringslivet och i övrigt agera på ett sådant sätt att det aldrig kan misstänkas vara givande eller tagande av muta.
  2. All information om bankens kunder och före detta kunder är konfidentiell. 
  3. Banken har fastställt etiska regler som gäller för bankens medarbetare,              samarbetspartner, förmedlare och leverantörer.

Hållbarhetspolicy

Hållbarhetspolicyn sammanfattar styrelsens ambition, riktning och styrning inom hållbarhetsområdet. Två perspektiv ska hanteras i hållbarhetsarbetet; bankens påverkan på omkringliggande miljö och samhälle samt hur omkringliggande miljö och samhälle påverkar banken.

Här är tre punkter som summerar bankens hållbarhetspolicy:

  1. Bankens hållbarhetsarbete ska vara en del av bankens vanliga verksamhet. Hållbarhetsperspektivet ska alltid tas med oavsett om det gäller kreditgivning, upphandling av nya leverantörer, placeringar av bankens likviditetsreserv eller rekrytering av medarbetare för att nämna några områden.
  2. Bankens hållbarhetsarbete utgår från en väsentlighetsanalys för att säkerställa att banken fokuserar på de fyra områden som skapar mest nytta för våra intressenter; Klimatförändringar, Biologisk mångfald och ekosystemtjänster, Den egna arbetskraften och Ansvarsfullt företagande. Utöver dessa finns ytterligare två områden som hanteras särskilt i policyn utifrån att de är grundläggande för bankens verksamhet, men inte hanteras av de väsentliga områdena. Dessa är: Ansvarsfulla investeringar och Sund och ansvarsfull kreditgivning.
  3. Bankens hållbarhetsarbete rapporteras årligen i bankens årsredovisning. Se Hållbarhetsrapport 2024 (pdf)

 Policy för intressekonflikter

Policy intressekonflikter sammanfattar styrelsens ambition kring hur banken ska förhålla sig till intressekonflikter. I all form av affärsverksamhet är intressekonflikter en naturlig del, vilket innebär att det kan finnas risk för att skadliga intressekonflikter och dubbla lojaliteter får påverkan på styrningen av ett företag. Intressekonflikter kan leda till att kunder missgynnas, att verksamheten bedrivs osunt eller att brottsligt agerande möjliggörs. Intressekonflikter kan även leda till försvagade incitament inom banken att driva verksamheten sunt, effektivt och med god kontroll.

Här är tre punkter som summerar bankens policy för intressekonflikter:

  1. Banken bygger relationer på en professionell grund och vårt agerande ska tåla andras granskning.
  2. Banken ska vidta alla rimliga åtgärder för att identifiera, förebygga och förhindra att medlemmars och kunders intressen påverkas negativt av intressekonflikter.
  3. För att i möjligaste mån undvika uppkomsten av intressekonflikter ska dualitet alltid gälla, det vill säga ingen anställd får ensam utföra alla moment i en affärshändelse eller transaktion.