Landshypoteks bolånekunder erbjuds möjligheten att ansöka om tillfällig amorteringsfrihet t.o.m 31 augusti 2021 i enlighet med Finansinspektionens allmänna råd med anledning av den rådande situationen till följd av coronavirusets spridning.
Är du befintlig kund hos oss ansöker du om amorteringsfrihet genom att ladda ner och fylla i ansökan om amorteringsfrihet för bolån. Skriv ut och signera ansökan och skicka därefter in den till oss i ett meddelande i Internetbanken eller genom att posta den. Tänk på att ansökan måste vara underskriven för att vi ska kunna hantera den. Väljer du att skicka in den via Internetbanken behöver du skriva ut och skanna in eller fota av din ansökan innan du skickar den till oss.
I sammanhanget här på webben betyder kakor (cookies) att vi kan erbjuda dig som användare en personlig upplevelse. Vi är måna om att du ska känna till hur detta går till. I andra sammanhang betyder kakor något helt annat, vilka vi också uppskattar.
Här har vi samlat all information om hur vi använder cookies
Logga in i Internetbanken för att se ditt årsbesked. Du hittar det under Mina dokument > Generella dokument > Årsbesked. Du kan själv spara ner det till din dator eller skriva ut på egen skrivare. Årsbeskedet för 2020 kommer finnas tillgängligt i Internetbanken från och med den 21 januari.
Ta gärna del av guiden Så här läser du ditt årsbesked.
Årsbeskeden publiceras endast digitalt. Med undantag för dig som är juridiker eller är bosatt utomlands som fortsatt kommer att få ditt årsbesked postalt.
Nej, Landshypotek kommer aldrig skicka ut mail där vi ber våra kunder om känslig information. Har du fått ett mail och är osäker ber vi dig ta kontakt med oss.
För att ändra adress för ett dödsbo behöver vi få in dödsfallsintyget tillsammans med en kopia på en av dödsbodelägarnas ID-handling, samt en underskrift från samtliga dödsbodelägare. Därefter kan vi hjälpa dig att ändra adressen för dödsboet.
När du blir kund hos oss på Landshypotek ställer vi frågor om dina bankaffärer - genom personliga samtal via telefon eller efter inloggning i Internetbanken. Vi ställer också frågor löpande. Att ställa dessa frågor är ett krav enligt penningtvättslagen.
Vi vet att majoriteten av våra kunder är ärliga, men för att upptäcka det fåtal som inte är det behöver vi ställa frågor till alla, utan undantag. När du svarar på våra frågor hjälper du till att förhindra brottslig verksamhet. Tillsammans skapar vi en trygg och säker bank.
En person i politiskt utsatt ställning är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller organisation, t ex statschefer, riksdagsledamöter, höga officerare etc. För dig som vill bli kund hos Landshypotek Bank innebär det att vi behöver veta om du är, eller har en nära anhörig eller medarbetare, som är PEP (Politically Exposed Person). För företag måste banken också kontrollera om den direkta eller indirekta ägaren är en PEP om innehavet i företaget uppgår till mer än 25 procent eller om personen utövar ett bestämmande inflytande.
Oavsett om du bor i Sverige eller utomlands måste vi ta reda på om något/några av följande alternativ passar in på dig:
• Är du en person i politiskt utsatt ställning (PEP)
• Är du anhörig till en PEP
• Är du medarbetare till en PEP
Landshypotek Bank har clearingnummer 9390.
Nej, det kan du inte. Vill du föra över pengar till utlandet måste du först föra över dina pengar till annan svensk bank som tillåter detta.
För att uppdatera eller kontrollera dina kontaktuppgifter loggar du in i Internetbanken och kan under "Inställningar/Användarinformation" själv hantera dina kontaktuppgifter.