Logga in i Internetbanken för att se ditt årsbesked. Det publiceras i slutet av januari 2023. Du hittar det under Mina dokument > Generella dokument > Årsbesked. Där kan du själv spara ner det till din dator eller skriva ut det om du önskar. Tänk på att du som juridisk person behöver ha en behörighetsadministratör för att kunna nå Internetbanken. Läs mer här.
Vissa, såsom förmyndare och dödsbon, får sina årsbesked på posten i slutet av januari.
Önskar du guidning?
Ta gärna del av guiden "Så här hittar du ditt årsbesked".
I Internetbanken har du alltid tillgång till ditt årsbesked, för utskrift tillkommer en kostnad enligt aktuell prislista. Se prislista
Undrar du hur stor är den erhållna räntan är på ditt sparkonto eller hur stor låneskulden är efter året? I vår guide "Så här läser du ditt årsbesked" får du svar och beskrivningar av all den information du kan hitta i årsbeskedet.
Ladda ner pdf-guiden
Dina senaste låneavier finns alltid att se genom att logga in Internetbanken, önskar du betala avin med e-faktura anger du det i banken där du har kontot pengarna ska dras ifrån.
Ja, att betala dina lån via autogiro är ett smidigt sätt. Pengarna dras då automatiskt från det konto du har önskat och sätts in till oss på rätt dag, förutsatt att du har täckning på kontot. Att ha autogiro kostar ingenting och som ny kund anmäler du autogiro i samband med ansökan.
Är du redan kund och vill börja betala via autogiro?
För att uppdatera eller kontrollera dina kontaktuppgifter loggar du in i Internetbanken och kan under "Inställningar/Användarinformation" själv hantera dina kontaktuppgifter.
Det går bara att föra över pengar till/från en annan svensk bank från/till konto i Landshypotek. Vill du föra över pengar från ditt konto hos oss till ett utländskt konto måste du först föra över dina pengar till annan svensk bank som tillåter detta. Eftersom det inte är möjligt att göra insättningar från utlandet så finns det inget IBAN/BIC-nummer till konto hos oss.
Landshypotek Bank har clearingnummer 9390.
En person i politiskt utsatt ställning är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller organisation, t ex statschefer, riksdagsledamöter, höga officerare etc. För dig som vill bli kund hos Landshypotek Bank innebär det att vi behöver veta om du är, eller har en nära anhörig eller medarbetare, som är PEP (Politically Exposed Person). För företag måste banken också kontrollera om den direkta eller indirekta ägaren är en PEP om innehavet i företaget uppgår till mer än 25 procent eller om personen utövar ett bestämmande inflytande.
Oavsett om du bor i Sverige eller utomlands måste vi ta reda på om något/några av följande alternativ passar in på dig:
• Är du en person i politiskt utsatt ställning (PEP)
• Är du anhörig till en PEP
• Är du medarbetare till en PEP
När du blir kund hos oss på Landshypotek ställer vi frågor om dina bankaffärer - genom personliga samtal via telefon eller efter inloggning i Internetbanken. Vi ställer också frågor löpande. Att ställa dessa frågor är ett krav enligt penningtvättslagen.
Vi vet att majoriteten av våra kunder är ärliga, men för att upptäcka det fåtal som inte är det behöver vi ställa frågor till alla, utan undantag. När du svarar på våra frågor hjälper du till att förhindra brottslig verksamhet. Tillsammans skapar vi en trygg och säker bank.
För att ändra adress för ett dödsbo behöver vi få in dödsfallsintyget tillsammans med en kopia på en av dödsbodelägarnas ID-handling, samt en underskrift från samtliga dödsbodelägare. Därefter kan vi hjälpa dig att ändra adressen för dödsboet.
Nej, Landshypotek kommer aldrig skicka mejl där vi ber våra kunder om känslig information. Har du fått ett mejl och är osäker ber vi dig ta kontakt med oss.
I sammanhanget här på webben betyder kakor (cookies) att vi kan erbjuda dig som användare en personlig upplevelse. Vi är måna om att du ska känna till hur detta går till.
Här har vi samlat all information om hur vi använder cookies