Tredjepartsaktörer med relevanta tillstånd har rätt att både hämta information om transaktionshistorik och transaktionsspecifik information hos Landshypotek med ditt medgivande. Tredjepartsaktörer får inte använda informationen för egna syften, utan endast för den användning du gett medgivande till.
Tredjepartsaktörer med relevanta tillstånd har rätt att både hämta information om transaktionshistorik och transaktionsspecifik information.
På de tjänster du använder kan du se aktuella medgivanden som lämnats till tredjepartsaktörer. I framtiden kommer du genom att logga in på Landshypoteks Internetbank kunna se vilka medgivanden du lämnat. Denna tjänst är för närvarande under utveckling.
En överföring mellan konton som du har på Landshypotek Bank görs normalt direkt. Hur länge det dröjer innan en överföring blir tillgänglig för en mottagare med konto i en annan bank beror dels på vilken tid du gör överföringen, dels på processer hos den mottagande banken. Pengar för överföringar som görs dagtid under vardagar finns i regel tillgängliga på konto hos mottagande bank inom några timmar, dock senast närmast följande vardag.
En vardag innebär alla dagar förutom lördag, söndag, midsommarafton, julafton, nyårsafton eller andra allmänna helgdagar.
Följande konton ingår i betaltjänstregelverket och kommer därför att vara tillgängliga hos tredjepartsaktörer med ditt medgivande:
- Sparkonto Företag
- Sparkonto Jord och skog
- Sparkonto Trygghet
- Medlemskonto
Kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via Internetbanken, så hjälper vi dig.
Det kan finnas flera anledningar till detta:
- Banken eller tredjepartsaktören har inte fått tillstånd från Finansinspektionen för tjänsten.
- Banken eller tredjepartsaktören har inte byggt någon koppling till Landshypotek.
- Det saknas medgivande från dig.
- Något har gått fel i förfrågan från din bank eller tredjepartsaktör.
Kontakta Landshypoteks kundservice på 0771-44 00 20 om du har frågor.
Medgivanden som ges till banker och tredjepartsaktörer för att kunna se information på ett konto har 90 dagars giltighetstid.
Ta genast kontakt med Landshypoteks kundservice på telefonnummer 0771-44 00 20 så att vi kan spärra dina konton.
Hos tredjepartsaktören kommer du att få en ögonblicksbild av ditt bankkonto. Där kommer du att kunna göra kontoöverföringar precis som i Landshypoteks Internetbank. Hur informationen visas är dock upp till den respektive tredjepartsaktör.
Framöver kan du komma åt dina konton på Landshypotek Bank direkt, via tredjepartsaktörer, utan att behöva logga in i Internetbanken. Du kommer då att kunna hämta kontoinformation och genomföra överföringar från dina konton på Landshypotek Bank hos en tredjepartsaktör. Åtkomst kan endast ske från vissa banker och andra aktörer med relevant licens (som utgivits av Finansinspektionen).
För att en aktör ska få möjlighet att komma åt dina konton behöver du ge ditt medgivande. Medgivande att hämta kontoinformation kan du ge för en begränsad tidsperiod. För överföringar måste du dock alltid använda BankID.
På Landshypotek Banks internetbank ska kan du se vilka medgivanden som finns och även ha möjlighet ta bort dem (under utveckling).
Landshypotek tar inte ut några avgifter för detta. Din andra bank eller tredjepartsaktören kan dock ta ut avgifter för sina tjänster och du som kund bör därför noggrant kontrollera vad som gäller innan du ansluter dig till en tredjepartsaktörs tjänst.
Det beror på hur respektive tredjepartsaktör valt att implementera applikationen.
Har du som kund lämnat ditt medgivande för en tredjepartsaktör att få information om dina konton kan Landshypotek inte neka tredjepartsaktören att ta del av den efterfrågade informationen under förutsättning att tredjepartsaktören är godkänd av Finansinspektionen eller motsvarande behörig myndighet inom EU/ESS
Nej, du kan endast skilja på privata- och företagskonton.
Nej, vill du att medgivandet ska gälla kortare tid måste du aktivt gå in hos din tredjepartsaktör och ta bort medgivandet.
Medgivanden tas bort hos respektive bank eller tredjepartsaktör.
Framöver kan du via tredjepartsaktörer komma åt dina konton hos Landshypotek utan att behöva logga in i internettjänsten. Du kommer då att kunna hämta kontoinformation och genomföra överföringar från dina konton hos Landshypotek hos en tredjepartsaktör. Åtkomst kan endast ske från vissa banker och andra tredjepartsaktörer med med relevanta tillstånd från Finansinspektionen eller motsvarande behörig myndighet inom EU/EES.
För att en tredjepartsaktör ska få möjlighet att komma åt dina konton behöver du ge ditt medgivande. Medgivande att hämta kontoinformation kan du ge för en begränsad tidsperiod. För överföringar måste du alltid använda BankID.
Väljer du att inte ansluta dig till en tredjepartsaktör blir inget annorlunda alls för dig som kund.
Medgivanden förnyas hos den bank eller tredjepartsaktör som du vill använda för att komma åt dina konton. Förnyelse sker vid inloggning, alternativt via BankID om giltighetstiden gått ut.